Tego paliwa już nie będzie. 1 listopada zmiany na stacjach
Już niebawem na stacjach zabraknie części paliw. Będzie to spowodowane rozpoczęciem sezonu zimowego, w którym paliwo letnie zostanie zastąpione paliwem zimowym. Już teraz dystrybuowane jest paliwo przejściowe, o innych parametrach, niż to używane w czasie lata.
Paliwa na stacjach - pod względem pory dystrybucji - są dzielone na trzy rodzaje: paliwo letnie, przejściowe oraz zimowe. Każde z nich wyróżnia się właściwościami, które przyjmuje w określonej temperaturze. Ze względu na zbliżającą się zimę oraz spodziewane w związku z tym ochłodzenie już wkrótce w ofercie stacji pojawią się paliwa zimowe.
Paliwo zimowe. Od kiedy na stacjach?
Termin wprowadzania poszczególnych rodzajów paliw na stacjach jest związany z normą PN-EN 228:2005, dotyczącą paliw płynnych. To ona dzieli rok na cztery okresy, w trakcie których na stacjach sprzedawany jest konkretny rodzaj paliwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Żyjemy w Nibylandii". Ekspert nie zostawił na Obajtku suchej nitki
Z przepisów wynika, że pomiędzy 1 maja a 30 września trwa okres letni, podczas którego na stacjach sprzedawane jest paliwo letnie. Następnie - od 1 do 31 października - trwa okres przejściowy. Wówczas dystrybuowane jest paliwo o innych właściwościach. Kiedy na stacjach pojawi się paliwo zimowe? Zgodnie z normą okres zimowy trwa od 1 listopada do końca lutego. Pomiędzy 1 marca a 30 kwietnia sprzedawane jest natomiast paliwo przejściowe.
To jednak nie koniec. Sytuacja wygląda bowiem nieco inaczej w przypadku oleju napędowego. Tu również rok dzielony jest na cztery okresy:
- od 16 kwietnia do 30 września na stacjach dostępny jest letni olej napędowy;
- od 1 października do 15 listopada ponownie sprzedawany jest diesel przejściowy;
- od 16 listopada do końca lutego na stacjach sprzedawany jest zimowy olej napędowy;
- od 1 marca do 15 kwietnia stacje dystrybuują przejściowy olej napędowy.
Zimowe paliwa. Dlaczego są wprowadzane?
Zmiany na stacjach dotyczące zimowych paliw (oraz gazu) są odpowiedzią na różnice temperatur powietrza, które są odnotowywane latem oraz zimą. Z tego względu sprzedawane na stacjach paliwa muszą mieć odpowiednie właściwości, zapewniające optymalną pracę silnika w panujących warunkach atmosferycznych.