Już od niedzieli. Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów

Od 7 lipca wszystkie nowe samochody, które będą rejestrowane, muszą być wyposażone w rejestratory danych zdarzeń, znane również jako EDR (Event Data Recorder). Urządzenia podobne do tzw. czarnych skrzynek montowanych w samolotach mają na celu rejestrację przebiegu ewentualnego wypadku.

 Nowe, obowiązkowe wyposażenie samochodów. Przepisy wchodzą w życie od 7 lipca
Nowe, obowiązkowe wyposażenie samochodów. Przepisy wchodzą w życie od 7 lipca
Źródło zdjęć: © PAP | Darek Delmanowicz
oprac. JUS

06.07.2024 | aktual.: 06.07.2024 08:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński poinformował, że "czarne skrzynki" mają za zadanie rejestrować parametry jazdyokoliczności wypadków. Ma to na celu ułatwienie ustalenia przyczyn wypadków oraz szczegółowego przebiegu tych zdarzeń.

- Od niedzieli wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 ton będą musiały być wyposażone w tzw. czarne skrzynki, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) - powiedział Krupiński.

Dodał, że obowiązkowy montaż tych urządzeń w autobusach i pojazdach ciężarowych powyżej 3,5 ton wejdzie w życie 7 stycznia 2026 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zapiszą pięć sekund przed i po wypadku

- Urządzenia, o których mówimy, to rejestratory danych na temat zdarzeń (ang. EDR - Event Data Recorder). Ich celem jest pomoc w wyjaśnianiu przyczyn wypadków. Urządzenia będą zapisywać dane podróży, a w razie wypadku na stałe zapiszą w pamięci pięć sekund przed i po zdarzeniu drogowym. Dostęp do nich będą mieć wyłącznie upoważnione osoby - służby ratunkowe, śledczy, eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego, producenci pojazdów oraz warsztaty naprawcze - zaznaczył rzecznik ITS.

Policja liczy na poprawę bezpieczeństwa

Według policji, obowiązek wyposażenia nowych samochodów w rejestratory danych zdarzeń (EDR) może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

- Policjanci na miejscu wypadku drogowego wykonują szereg czynności, m.in. oględziny miejsca zdarzenia, oględziny pojazdów. Natomiast dane uzyskane z tych rejestratorów z pewnością pozwolą na jeszcze dokładniejsze ustalenie przyczyn wypadków - powiedział kom. Antoni Rzeczkowski z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Rzeczkowski dodał, że dzięki rejestratorom biegli mogą uzyskać informacje dotyczące zachowania kierującego i zachowania pojazdu na kilka sekund przed zdarzeniem. Zaznaczył, że odczyty z rejestratora będzie prowadził biegły na wniosek prokuratora.

Jakie parametry zapiszą "czarne skrzynki"?

Instytut Transportu Samochodowego przekazał, że tzw. czarne skrzynki będą monitorować i zapisywać różne parametry, wśród nich: przyspieszenie wzdłużne i boczne, ruch obrotowy pojazdu, ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt obrotu kierownicy, prędkość obrotową silnika, tryb pracy skrzyni biegów, stopień otwarcia lub zamknięcia przepustnicy, prędkość jazdy czy moment obrotowy. Rejestrowane będzie również działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i ich napinacze.

- EDR mogą odegrać kluczową rolę w wielu sytuacjach. W przypadku wypadków śmiertelnych, gdy nie było świadków, mogą dostarczyć niezbędnych informacji o przebiegu zdarzenia. Mogą też służyć jako dowód w sądzie, gdy pojawia się spór, co do wypadku. Analiza danych z EDR jest również istotna do opracowywania nowych systemów bezpieczeństwa i do szkolenia kierowców, co może prowadzić do poprawy ich nawyków - ocenił Krupiński.

Anonimowe dane

Zgodnie z unijnymi przepisami, producenci pojazdów muszą zapewnić, że dane z rejestratorów EDR są chronione przed manipulacją i będą anonimowe. Informacje mają być dostępne w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, bez możliwości identyfikacji osoby fizycznej. Producenci muszą również udostępniać dane techniczne i narzędzia diagnostyczne potrzebne do pozyskiwania i interpretacji danych z EDR. Dane te mają być dostępne przez standardowe interfejsy i odpowiednio zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Komisja Europejska wprowadza również znormalizowane protokoły komunikacyjne ułatwiające dostęp do informacji z EDR.

Eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego są zdania, że upowszechnienie EDR to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Dzięki tym urządzeniom możliwe będzie wprowadzenie skuteczniejszych działań prewencyjnych, co przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych i poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Źródło artykułu:PAP
autoprzepisysamochód
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (482)