Trwa ładowanie...
d3myra5
10-04-2009 10:27

"Nosimy w sobie śmierć; trzeba to zaakceptować"

Mamy problem z tym, jak przeżywać śmierć. Patrzymy na nią jako na coś zewnętrznego, a śmierć jest czymś, co nosimy w sobie i trzeba wobec tej prawdy także stanąć. Czy się wierzy, czy się nie wierzy, można starać się na śmierć popatrzeć jakoś sensownie, nie bać się jej, nie uciekać - powiedział w w "Salonie Politycznym Trójki" poeta, publicysta, dziennikarz Wojciech Bonowicz.

d3myra5
d3myra5

Salon Polityczny Trójki: Dlaczego w Kościele katolickim kluczowa jest Wielkanoc, a nie - jak na przykład w pobożności ewangelickiej - Wielki Piątek?

Wojciech Bonowicz: Tego się chyba nie da oddzielić, nie da się oddzielić jednego od drugiego tak naprawdę. Kościół katolicki, także Kościół prawosławny, świętuje Triduum czyli świętuje całe to wydarzenie. Nawet się mówi, że to jest jedno wydarzenie – ukrzyżowanie, zmartwychwstanie… Dlaczego? Dlatego, że każdy z tych elementów wzięty osobno byłby czym innym, byłby jakoś pusty. Sama śmierć – byśmy zostali tylko z tym krzyżem, z tą śmiercią, pewnie zostalibyśmy też z jakąś rozpaczą. Trzeba na te dni patrzeć w pewnym sensie jak na jedno święto, nawet jeśli świętować zaczynamy w sobotę wieczorem, czy w niedzielę o świcie.

Dla chrześcijan w Wielkanocy ogniskuje się cała wiara i cała religijność. Dla wierzących osoby niewierzące, które muszą w tym czasie coś ze sobą zrobić, w tym czasie błądzą. Dla niewierzących pewnie jest tak, że wierzący są naiwni. Nie jest zatem tak, że Wielkanoc dzieli wierzących i niewierzących?

- No nie wiem, czy to jest aż tak ostry podział. Wydaje mi się, że może być czasem tak, że jedni drugim czegoś zazdroszczą. A może też wspólnie w czymś uczestniczą. Ja się staram celowo mówić takim językiem, który obejmuje zarówno doświadczenia wierzących, jak i niewierzących. To jest przeżycie jakiejś tajemnicy. Człowiek niewierzący nie jest niewrażliwy na tajemnicę. Nasze życie jest tajemnicą. Sama ta śmierć, jej sens, jest tajemnicą. Tu piękne podpowiedzi daje poezja. Jest taki wiersz Rilkego, w którym on mówi: „Każdemu daj śmierć jego własną, Panie,/ daj umieranie, co wynika z życia,/ gdzie miał swą miłość, cel i biedowanie…”. Śmierć jest owocem życia, jest ostatnim akordem melodii życia. Więc czy się wierzy, czy się nie wierzy, można starać się także na swoją śmierć popatrzeć jakoś sensownie, nie bać się jej, nie uciekać… My mamy w ogóle problem z tym, jak przeżywać śmierć. Śmierć jest także częścią scenerii medialnej, jest bardzo często elementem wiadomości… Śmierć czy samobójstwo jest często newsem.
My w pewnym sensie stale żyjemy w lęku, ale ten lęk nie dotyczy naszego własnego życia w gruncie rzeczy, tylko dotyczy tego, co na zewnątrz. Patrzymy na śmierć jako coś zewnętrznego, a śmierć jest czymś, co nosimy w sobie i trzeba wobec tej prawdy także stanąć.

d3myra5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3myra5
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj