Niewiarygodne dane ze szkół. Polska góruje w jednym przedmiocie
Polscy uczniowie klas IV szkoły podstawowej zanotowali znaczący awans w międzynarodowym badaniu TIMSS 2023, zajmując 10. miejsce w matematyce oraz siódme w naukach przyrodniczych. Średnie wyniki są wyższe niż w poprzedniej edycji, co świadczy o rosnącym poziomie edukacji w Polsce.
04.12.2024 | aktual.: 04.12.2024 15:33
W opublikowanych w środę wynikach badania TIMSS 2023, przeprowadzonego w 58 krajach i regionach, polscy czwartoklasiści uzyskali średnio 546 punktów z matematyki oraz 550 punktów z przyrody. To znacznie powyżej średnich międzynarodowych, które wyniosły odpowiednio 503 i 494 punkty.
W matematyce Polskę wyprzedziło jedynie dziewięć krajów, w tym Singapur (615 pkt), Tajwan (607 pkt) i Korea Południowa (594 pkt). W naukach przyrodniczych lepsze wyniki od Polski uzyskali uczniowie z czterech krajów, m.in. z Singapuru (607 pkt) i Korei Południowej (583 pkt).
W porównaniu z edycją z 2019 roku, gdzie polscy uczniowie zajęli 26. miejsce w matematyce i 16. w przyrodzie, obecne wyniki świadczą o znacznym postępie. Krajowa koordynatorka badania, Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych, podkreśliła, że w Polsce zróżnicowanie wyników uczniów jest mniejsze niż w większości państw uczestniczących w badaniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badanie ujawniło również wzrost odsetek uczniów osiągających wysoki i zaawansowany poziom umiejętności. W matematyce poziom zaawansowany osiągnęło 14 proc. polskich czwartoklasistów, a wysoki - 35 proc. W przyrodzie wartości te wyniosły odpowiednio 14 proc. i 39 proc. Jednocześnie zmniejszył się odsetek uczniów z najniższymi wynikami.
Uczą się dobrze, ale nie lubią chodzić do szkoły
Mimo sukcesów, badanie wskazuje na spadek satysfakcji uczniów ze szkoły. Tylko 60 proc. polskich czwartoklasistów deklaruje, że lubi chodzić do szkoły, co jest jednym z najniższych wskaźników wśród badanych krajów. Coraz mniej uczniów lubi też matematykę (68 proc.) i przyrodę (77 proc.), a ich poczucie przynależności do szkoły maleje.
Ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli ujawniły, że polska kadra charakteryzuje się dużym doświadczeniem zawodowym - średni staż pracy nauczycieli matematyki to 24 lata, a przyrody - 25 lat. Jednak problem starzenia się kadry staje się coraz bardziej widoczny, ponieważ tylko 15 proc. uczniów uczy się u nauczycieli poniżej 40. roku życia.
Pomimo dużego doświadczenia, polscy nauczyciele deklarują niską satysfakcję zawodową. Polska znalazła się na przedostatnim miejscu pod względem zadowolenia nauczycieli matematyki i na ostatnim w przypadku przyrody. Choć większość z nich podkreśla, że lubi swoją pracę i uważa ją za inspirującą, to jedynie niewielu czuje dumę z wykonywanego zawodu i docenienie ze strony społeczeństwa.
Badanie TIMSS 2023 pokazało również, że polscy rodzice są jednymi z najbardziej zaangażowanych w przygotowanie dzieci do nauki czytania i matematyki przed rozpoczęciem szkoły. Wysoki poziom tego zaangażowania pozytywnie wpływa na osiągnięcia uczniów w późniejszych latach nauki.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) to jedno z najważniejszych międzynarodowych badań edukacyjnych, obok PISA. Jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) z siedzibą w Amsterdamie i przeprowadzane co cztery lata od 1995 roku. Polska uczestniczy w nim od 2011 roku.
Średni wiek polskich uczniów biorących udział w badaniu wyniósł 10,9 lat, co jest relatywnie wysokim wynikiem, ponieważ w większości krajów dzieci rozpoczynają naukę w wieku sześciu lat. Badacze zauważają, że starsi uczniowie zazwyczaj osiągają lepsze wyniki, co może mieć wpływ na pozycję Polski w rankingach.