Niemcy jak Wielka Brytania. Wkrótce mogą mieć problemy

Puste półki w supermarketach, długie kolejki na stacjach benzynowych. Czy Niemcy czeka to samo co Wielką Brytanię? Jak tłumaczą eksperci, kierowców zaczyna brakować, a koszt szkolenia nowych to nawet 10 tys. euro.

Niemcy jak Wielka Brytania? Wkrótce może zabraknąć kierowców Niemcy jak Wielka Brytania? Wkrótce może zabraknąć kierowców
Źródło zdjęć: © Pixabay

Czasy, w których kierowca 40-tonowej ciężarówki czuł się wolny i niezależny bezpowrotnie minęły. Presja czasu, brak szacunku, samotność i niskie płace charakteryzują branżę logistyczną. Dlatego tak desperacko poszukuje się nowych pracowników w kampaniach na YouTubie i Instagramie. Co roku na emeryturę w Niemczech przechodzi 35 000 kierowców, a tylko 15 000 nowych siada za kółkiem. Od lat branża narzeka na niedobór pracowników.

Niemcy jak Wielka Brytania? Trudne warunki pracy

Przyczyn jest wiele. - Z jednej strony sztywne warunki kształcenia dla firm i pracowników - mówi Maximilian Pretzel, rzecznik prasowy Niemieckiego Związku Spedycji i Logistyki (DSLV). - Zmieniły się również wymagania młodych kierowców chociażby odnośnie pogodzenia pracy z życiem rodzinnym - dodaje.

- W branży, na rampach załadowczych panuje często ostry ton, który też może niektórych zniechęcić do tego zawodu – wyjaśnia Pretzel. W przeszłości wielu kierowców zrobiło prawo jazdy bezpłatnie w ramach obowiązkowej służby wojskowej. Po jej zniesieniu zaczęło brakować i tych kierowców.

Wyrok TK o wyższości prawa polskiego. Czarnek: TSUE przekracza swoje kompetencje

W Niemczech jak na Wyspach. Scenariusz może się spełnić

Co się dzieje, gdy są ciężarówki, ale nie ma ich kto prowadzić, można zaobserwować obecnie w Wielkiej Brytanii. Surowe przepisy wizowe po brexicie doprowadziły do rażącego niedoboru wykwalifikowanych pracowników w sektorze logistyki. Branżowy związek Road Haulage Association szacuje, że w Wielkiej Brytanii brakuje około 100 000 kierowców ciężarówek. Efektem są ogromne problemy z dostawami benzyny i żywności. Wraz z początkiem tygodnia z pomocą musiało przyjść wojsko.

Również w Niemczech ostrzega się przed podobnym scenariuszem, jeśli wkrótce nie znajdzie się środków przeciwdziałających niedoborowi kierowców. - W Niemczech też mamy do czynienia z powolnym załamaniem dostaw - mówi Dirk Engelhardt, dyrektor Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarowego, Logistyki i Utylizacji (BGL). Jak przestrzega, podobna do Anglii sytuacja może mieć miejsce w Niemczech już za dwa, trzy lata. - Polityka, biznes i społeczeństwo muszą się wreszcie obudzić i stanowczo wspólnymi siłami przeciwdziałać niedoborowi kierowców - podkreśla Engelhardt.

Niemcy pod presją płacy

Tym ostrzeżeniom zaprzecza m.in. związek zawodowy Verdi. - Nie uważam, by problem dotkliwie dotknął Niemcy - mówi Stefan Thyroke, kierownik działu spedycji i logistyki. Jego zdaniem, w perspektywie krótkoterminowej może nawet przybyć kierowców, bo wielu z nich przyjeżdża teraz z Wielkiej Brytanii do UE. - Wszyscy mówią o braku kierowców, ale chodzi o brak tych lokalnych - podkreśla Thyroke. Kierowcy z krajów Europy Wschodniej od dawna już rekompensują brak narybku w Niemczech i innych krajach.

Jednak z punktu widzenia branżowych ekspertów stwarza to nowe problemy. Wielu kierowców z firm transportowych z Europy Wschodniej jeździ częściowo legalnie, częściowo nielegalnie, na warunkach obowiązujących w danym kraju pochodzenia.

Bywa, że niektórzy wracają do domu tylko dwa razy w roku. Stąd niemieckie firmy transportowe są pod presją płacy, co pogłębia tylko niedobór wykwalifikowanych pracowników.

Niemcy. Ponad 10 000 euro na wyszkolenie kierowcy

- Od kilku lat dyrektywa UE o delegowaniu pracowników ma chronić przed wyzyskiem i niskimi płacami, ale rzeczywistość jest inna - mówi Dirk Engelhardt z branżowego związku BGL. Aby egzekwować przepisy, potrzebne są cyfrowe środki kontroli.

Ale czy firmy nie mogłyby również zrobić więcej dla własnej atrakcyjności? Na przykład wprowadzić pakiety bezpłatnych praw jazdy w ramach zdobywania zawodu? - Na razie przedsiębiorstwa tylko w wyjątkowych przypadkach przejmują koszty drogich, ale koniecznych kursów dokształcania kierowców ciężarówek - krytykuje związkowiec Thyroke. - Dla średnich firm to zbyt drogie - podkreśla z kolei Engelhardt z BGL.

Na zdobycie prawa jazdy i podstawowych kwalifikacji niezbędnych do podjęcia pracy w zawodzie kierowcy potrzebnych jest ponad 10 000 euro. Zmienić muszą się przede wszystkim warunki ramowe i wizerunek zawodu. Wtedy zaczną interesować się nim młodzi ludzie.

Źródło: "Deutsche Welle"

Wybrane dla Ciebie
Zełenski szczerze o Pokrowsku: Rosjanie mają tam 170 tys. ludzi
Zełenski szczerze o Pokrowsku: Rosjanie mają tam 170 tys. ludzi
Niepokój wśród pracowników LOT. Chodzi o hotel w Kairze
Niepokój wśród pracowników LOT. Chodzi o hotel w Kairze
Alert RCB. Woda zdatna do picia tylko po przegotowaniu
Alert RCB. Woda zdatna do picia tylko po przegotowaniu
Wody Polskie pod lupą. Prezes składa zawiadomienie do prokuratury
Wody Polskie pod lupą. Prezes składa zawiadomienie do prokuratury
Planowali atak w Halloween. FBI zatrzymało ich w ostatniej chwili
Planowali atak w Halloween. FBI zatrzymało ich w ostatniej chwili
Kreml odmawia komentarza. Spotkanie Trump-Putin odwołane z powodu noty?
Kreml odmawia komentarza. Spotkanie Trump-Putin odwołane z powodu noty?
Rosyjski samolot nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Rosyjski samolot nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
NIK o likwidacji "kopciuchów". Istotne niedociągnięcia w 5 regionach
NIK o likwidacji "kopciuchów". Istotne niedociągnięcia w 5 regionach
Pogoda szybko się zmieni. Jest najnowsza prognoza
Pogoda szybko się zmieni. Jest najnowsza prognoza
Koszty wyjazdu Hołowni do USA. Same bilety 123 tys. złotych
Koszty wyjazdu Hołowni do USA. Same bilety 123 tys. złotych
Prokuratura zabiera głos ws. zwłok 18-latka. Wiadomo, co po sekcji
Prokuratura zabiera głos ws. zwłok 18-latka. Wiadomo, co po sekcji
Śmiertelny wypadek na obwodnicy Brzegu. Nie żyje policjant
Śmiertelny wypadek na obwodnicy Brzegu. Nie żyje policjant