Trwa ładowanie...
d2rqr2z
22-02-2007 16:30

Naukowcy z PAN apelują do premiera o cofnięcie decyzji ws. obwodnicy Augustowa

Dyrekcja i pracownicy Instytutu Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Krakowie zwrócili się do premiera Jarosława Kaczyńskiego z apelem o cofnięcie decyzji w sprawie budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy według obecnie proponowanego przebiegu.

d2rqr2z
d2rqr2z

W swoim piśmie pracownicy PAN podkreślili, że realizacja tej inwestycji prowadzi nie tylko do zniszczenia "unikatowych ekosystemów doliny rzecznej, torfowisk niskich oraz towarzyszącej im flory i fauny, ale podważa także wiarygodność Polski jako kraju wywiązującego się z podjętych wobec Wspólnoty Europejskiej zobowiązań dotyczących zachowania oraz ochrony różnorodności biologicznej".

Autorzy pisma zaznaczyli, że budowa obwodnicy zgodnie z planem "naraża również społeczeństwo polskie, a nie osobiście Pana Ministra Środowiska, na ogromne kary finansowe ze strony Komisji Europejskiej".

Eksperci zaznaczyli też, że Dolina Rospudy jest jednym z ostatnich zachowanych w Europie naturalnych systemów nizinnych dolin rzecznych. "Jego odtworzenie jest po prostu niemożliwe poprzez nawet najbardziej zaawansowane i kosztowne kompensacje przyrodnicze" - alarmują autorzy stanowiska.

Ekolodzy z PAN zwrócili się do premiera, aby rozważył alternatywne warianty drogi, jakie zaproponowało Stowarzyszenie Integracji Społecznej i Komunikacji.

d2rqr2z

"Mamy głęboką nadzieję, że IV RP nie będzie kojarzona z niekompetencją Ministra Środowiska oraz bezprecedensowym niszczeniem wartości przyrodniczych Polski, czego nie ośmielono się dokonać nawet w czasach komunistycznej ojczyzny" - podkreślili w piśmie naukowcy.

W imieniu pracowników i dyrekcji całej placówki pismo sygnował dyrektor instytutu, prof. Henryk Okarma.

Pozwolenie na budowę obwodnicy Augustowa, która 500-metrową estakadą ma przecinać cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy, wydał 9 lutego wojewoda podlaski. Estakada ma się wspierać na specjalnych słupach, 11 metrów nad ziemią. Słupy mają być wwiercane w ziemię tak, by jak najmniej naruszyć stosunki wodne na torfowisku.

Drogowcy zapewniają, że inwestycja zaprojektowana została w sposób zabezpieczający jej późniejszy wpływ na środowisko. Budowa jest też obwarowana konkretnymi kompensatami przyrodniczymi. Są to działania obejmujące m.in. rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie skupisk roślinności.

d2rqr2z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2rqr2z
Więcej tematów