Najczęściej skarżyli się na "Łatwą Dziewczynę"
Agresywne, posługujące się stereotypowym postrzeganiem płci, podważające wartości rodzinne - to najczęściej wytykane grzechy polskich reklam w 2010 r. Do Rady Reklamy wpłynęło w ubiegłym roku 1429 skarg, dwa razy więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich 627.
08.03.2011 | aktual.: 08.03.2011 17:49
1422 skargi zostały złożone przez konsumentów, sześć przez podmioty gospodarcze, jedna skarga została skierowana w specjalnym trybie przez zarząd związku.
Na co się skarżyli?
Polacy najczęściej skarżyli się na: agresywność reklam (787 skarg), które zdaniem skarżących "godzą w ich światopogląd oraz powszechnie obowiązujące normy"; 293 skargi dotyczyły stereotypów płci - głównie przedstawiania kobiet w reklamach; 187 skarżących zwróciło uwagę na kwestie odpowiedzialności społecznej m.in. podważanie wartości rodzinnych.
Najbardziej oprotestowaną reklamą 2010 r. był plakat z zapowiedzią filmu "Łatwa dziewczyna". Wielkoformatowy plakat reklamujący film przedstawiał dziewczynę trzymającą kartkę z napisem "Plotki i prawda o tym, jak zrujnowałam moją reputację", postać dziewczyny otaczał zestaw obraźliwych epitetów: "sucz", "dziwka", "wywłoka", "zdzira". 397 osób skarżyło się m.in. na użycie w tej reklamie "wulgarnego języka oraz dyskryminację płci i promowanie niewłaściwych wzorców społecznych". Zarzuty te podzieliła Komisja Etyki Reklamy, uznając, że plakat narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.
Konsumenci protestowali też przeciwko kampanii nawigacji samochodowej (281 skarg), w której posługiwano się hasłem "zmień starą na nową". Zdaniem skarżących "hasło może sugerować wymianę obecnej partnerki na nową". W tym przypadku jednak Komisja Etyki nie dopatrzyła się naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy.
Większość - na reklamę zewnętrzną
Jak zauważa Rada Reklamy, podobnie jak w poprzednich latach, również w 2010 r. większość skarg - 802 - dotyczyła reklamy zewnętrznej. 480 skarżących kwestionowało zgodność z Kodeksem reklam telewizyjnych, 53 osoby skarżyły się na reklamy internetowe, a 52 na radiowe. Na działania marketingu bezpośredniego wpłynęło 16 skarg, a na reklamy prasowe 11. W przypadku czterech skarg brakowało danych pozwalających na określenie miejsca emisji reklamy. Na reklamę kinową w roku 2010 wpłynęła jedna skarga.
Komisja Etyki Reklamy uznała w 2010 r. zasadność 798 skarg, 468 skarg zostało oddalonych. W przypadku 14 reklam Komisja zaleciła wprowadzenie zmian w celu usunięcia naruszeń, 92 skargi miały formalne braki uniemożliwiające określenie, jakiego przekazu reklamowego dotyczą skargi lub jakie są zarzuty.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy to organizacja odpowiadająca za samoregulację branży reklamowej w Polsce.
Związek skupia reklamodawców, media i agencje reklamowe. W jego skład wchodzą: Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA), Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, Związek Pracodawców Prywatnych Mediów, Polska Federacja Producentów Żywności, Polski Przemysł Spirytusowy, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, Związek Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska, Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych - Polbisco, Krajowa Unia Producentów Soków, Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości.
Działająca w ramach związku Komisja Etyki Reklamy (KER) jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzą sędziowie powoływani przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, mediów oraz agencji reklamowych.