Nadal spada sprzedaż aut w Polsce
Marzec był kolejnym miesiącem spadku sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Sprzedano 31 680 samochodów, czyli o prawie 45% mniej, w porównaniu z marcem roku 2000. Jak wynika z raportu firmy Samar, monitorującej polski rynek motoryzacyjny, sprzedaż samochodów w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniosła 93 006 sztuk. W porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2000 sprzedaż ta spadła o ponad 33%.
20.04.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Pod względem sprzedaży aut na pierwszym miejscu listy producentów nadal znajduje się Fiat. Udział Fiata w rynku w końcu pierwszego kwartału zmniejszył się do 26,4% (24 549 sprzedanych aut) z 31,03% w 2000 roku (43 128). Na koniec marca firma odnotowała spadek sprzedaży 43,08%. Kolejne miejsca zajmują Daewoo, Skoda i Opel.
Według Samaru, w marcu po raz pierwszy od początku lat dziewięćdziesiątych, sprzedaż samochodów pochodzących z krajowych fabryk, która wyniosła 15 779 sztuk, była mniejsza niż sprzedaż samochodów importowanych - 15 901. Udział produkcji lokalnej w sprzedaży w marcu wyniósł 49,81%, natomiast importu - 50,19%. Dla porównania udział produkcji lokalnej w sprzedaży samochodów osobowych w roku 2000 wyniósł 62,42%, natomiast importu - 37,58%.
Sprzedaż samochodów wyprodukowanych w Polsce w pierwszym kwartale zamknęła się liczbą 50 420 sztuk i była mniejsza w stosunku do roku 2000 o prawie 40 000 sztuk. W tym samym okresie, import wynoszący 42 586 sztuk spadł tylko o 6,5 tysiąca sztuk.
Wciąż istnieją jeszcze marki, których sprzedaż pomimo kryzysu rośnie. Nie jest to już jednak wzrost podobny do tego, z jakim mieliśmy do czynienia w roku ubiegłym. Poza Skodą, której sprzedaż w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosła o 21,91%, pozostałe marki zaliczane są do grupy marek luksusowych oferujących produkt zdecydowanie droższy. Należą do nich: Mercedes (11,61% wzrostu), Audi (29,27% wzrostu), Chrysler (12,66% wzrostu), BMW (7,22% wzrostu), Lancia (233,33% wzrostu), Subaru (152,17% wzrostu) oraz Isuzu, które podwoiło swoją sprzedaż. Ze względu na ilość samochodów sprzedawanych przez te marki, zanotowany wzrost sprzedaży nie ma praktycznie wpływu na poprawę sytuacji rynkowej, poza bezpośrednim oddziaływaniem na wzrost średniej ceny sprzedaży, która w marcu wyniosła ponad 45 tysięcy złotych.
W swoim komentarzu Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar napisał, że wciąż nie widać oznak, świadczących o tym, że negatywny trend na polskim rynku motoryzacyjnym mógłby zostać wkrótce przełamany. Wszystkie czynniki, których negatywne oddziaływanie widoczne było w roku 2000 (podwyższona stawka podatku akcyzowego na samochody osobowe, nieprawdopodobnie wysokie stopy procentowe, zwiększające znacznie koszt kredytu, zwiększone koszty ubezpieczenia, zwiększone koszty eksploatacji, związane bezpośrednio z cenami paliw, itd.), wciąż wpływają na wielkość sprzedaży. Co więcej, ogólna sytuacja gospodarcza oraz bardzo duże zagrożenie bezrobociem, dodatkowo ten kryzys pogłębiają.(ps)
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie
Kraj Nowe rejestracje Udział w rynku
2001 r. 2000 r. 2001 r. 2000 r.
Ilość sztuk (%)
Niemcy 828 392 893 623 20,06 20,39
Włochy 745 300 767 785 18,05 17,52
Wielka Brytania 675 083 660 771 16,35 15,08
Francja 578 900 562 201 14,02 12,83
Hiszpania 359 894 364 417 8,72 8,32
Holandia 168 732 209 305 4,09 4,78
Belgia 153 004 177 718 3,71 4,06
* Polska* * 93 006* * 138 969* * 2,25* * 3,17*
Austria 80 804 85 587 1,96 1,95
Irlandia 79 601 104 245 1,93 2,38
Grecja 77 253 83 754 1,87 1,91
Szwajcaria 76 801 78 716 1,86 1,80
Portugalia 63 214 74 085 1,53 1,69
Szwecja 58 153 65 630 1,41 1,50
Finlandia 30 921 41 629 0,75 0,95
Norwegia 22 775 26 726 0,55 0,61
Dania 22 206 30 982 0,54 0,71
Luksemburg 12 867 12 786 0,31 0,29
Islandia 1 983 3 289 0,05 0,08
Europa * 4 035 883* * 4 243 249* * 97,75* * 96,83*
Europa + Polska 4 128 889 4 382 218 100,00 100,00
Źródło: Samar s.c.