Moda na Chopina

Tegoroczny Konkurs Chopinowski wybrzmiał w mediach liczbą 39,4 tys. publikacji. Ilość wzmianek w social media prawie sześciokrotnie przekroczyła liczbę informacji w internecie, prasie i RTV - podsumował "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów". Najwyraźniej Chopin dotarł również do tych, którzy na co dzień nie interesują się muzyką poważną.

Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho z jury
Źródło zdjęć: © AFP

XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedno z czołowych wydarzeń muzycznych na świecie, mające 88-letnią tradycję. Co roku przyciąga rzesze utalentowanych muzyków i budzi ogromne emocje wśród publiczności. W tym roku konkurs odbił się szerokim echem także w mediach, a szczególnie w źródłach społecznościowych. Kanał Chopin Institute na YouTube zebrał 37 tys. subskrybentów, a liczba wyświetleń finałowego koncertu E-moll w wykonaniu Seong-Jin Cho przekroczyła 2 mln. Aktywnie działały również społecznościowe konta Chopin Institute na Facebooku i Twitterze.

"PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" przeanalizował informacje na temat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego, które ukazały się w mediach w okresie od 24 września do 31 października 2015 r. Na temat wydarzenia pojawiło się blisko 5,7 tys. informacji w internecie, prasie i RTV oraz 33,7 tys. w źródłach społecznościowych. Tylko materiały z mediów tradycyjnych mogły wygenerować dotarcie na poziomie prawie 5 mld kontaktów. W dniu finału media opublikowały ponad 2,2 tys. materiałów. Z informacjami tymi potencjalnie mogło mieć styczność nawet 867 mln odbiorców.

Obraz
© Liczba i dotarcie publikacji na temat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (fot. Press Service)

Suma, jaką organizatorzy musieliby wydać, by osiągnąć taką widoczność w mediach, wyniosłaby blisko 44,3 mln zł. Na tyle analitycy "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" oszacowali ekwiwalent reklamowy publikacji.

#Chopin najbliższy internautom

W analizowanym okresie w źródłach społecznościowych odnotowano ponad 33,7 tys. wpisów i komentarzy dotyczących konkursu. Największy buzz przypadł na 21 października. Tego dnia jury ogłosiło wyniki turnieju, odbył się także koncert laureatów i wręczenie nagród. W social media ukazało się wtedy ponad 5,5 tys. wzmianek.

Analitycy "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" zbadali również popularność haseł związanych z wydarzeniem, używanych w mediach społecznościowych. Internauci zdecydowanie najczęściej posługiwali się wyrazem "Chopin" (12,8 tys. wzmianek). W dalszej kolejności wymieniano: "Chopin17" (9 tys.) i "Konkurs Chopinowski" (6,1 tys.). Ponad tysiąc wzmianek zanotowały również "International Fryderyk Chopin Piano Competition" (1,8 tys.) oraz "Chopin Competition" (1,2 tys.). Fraza "Chopin17" przywoływana była najczęściej 21 października - 2,2 tys.

Z analizy trendów aktywności internautów w Google wynika, że zainteresowanie konkursem odpowiadało okresom największej aktywności mediów - szczyt uwagi przypadł na 21 października.

Obraz
© Wyszukiwania w Google w porównaniu z sumą publikacji w mediach. Liczby reprezentują zainteresowanie względem najwyższego punktu na wykresie (fot. Press Service)

Polskieradio.pl najaktywniejszym medium

Ponad połowa informacji pochodziła ze źródeł ogólnopolskich (56 proc.). Zdecydowanie największy udział w przekazie ogółem miały media z województwa mazowieckiego (26 proc.), ale również mieszkańcy województw dolnośląskiego, małopolskiego i wielkopolskiego często mieli okazję zetknąć się z informacjami na temat konkursu. Z tych trzech regionów pochodziło łącznie 34 proc. informacji.

Obraz
© Liczba publikacji w mediach regionalnych w każdym z województw (fot. Press Service)

W rankingu najaktywniejszych źródeł zwyciężyło Polskieradio.pl z wynikiem 244 informacji. W internecie o 154 mniej odnotowała Wyborcza.pl, a o 180 mniej Polskatimes.pl. Wśród stacji radiowych najwięcej materiałów wyemitowało Polskie Radio Program 1 (234), następnie PR Program 2 (139) i PR Program 3 (126). W telewizji dominowały kanały informacyjne - TVP Info (122) i TVN24 (76) oraz regionalna TVP Warszawa (55), a w prasie tytuły "Gazeta Wyborcza" (42), "Express Bydgoski" (27) i "Dziennik Polski" (26).

W analizowanym okresie wydarzenie aż 59 razy gościło na pierwszych stronach gazet, w tym częściej na jedynkach gazet regionalnych - 43 razy.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii
Senior zginął pod okienkiem drive-thru. "Dziwny wypadek" w USA
Senior zginął pod okienkiem drive-thru. "Dziwny wypadek" w USA
Niger nie wpuści żadnego Amerykanina. To efekt decyzji Trumpa
Niger nie wpuści żadnego Amerykanina. To efekt decyzji Trumpa
Wyniki Lotto 25.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 25.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Młody strażak nie żyje. Koledzy oddali mu hołd
Młody strażak nie żyje. Koledzy oddali mu hołd
Niemcy zostały w tyle. Oporny rozwój cyfryzacji
Niemcy zostały w tyle. Oporny rozwój cyfryzacji
Zabójstwo 16-latki z Mławy. Jest decyzja sądu ws. podejrzanego
Zabójstwo 16-latki z Mławy. Jest decyzja sądu ws. podejrzanego
Nietypowa kradzież w Teksasie. Zdemolowali sklep, zgubili bankomat
Nietypowa kradzież w Teksasie. Zdemolowali sklep, zgubili bankomat
Kompletnie pijany wsiadł za kółko. W porę zareagowali inni kierowcy
Kompletnie pijany wsiadł za kółko. W porę zareagowali inni kierowcy