Minister Środa w obronie socjolożki, dyrektorki i działaczki
Używanie w podręcznikach szkolnych, tam
gdzie to możliwe, żeńskich odpowiedników nazw zawodów, stanowisk i
ról społecznych - np. socjolożka, dyrektorka, działaczka -
rekomenduje wydawcom podręczników pełnomocniczka rządu ds. równego
statusu kobiet i mężczyzn Magdalena Środa.
Minister Środa chce walczyć m.in. w ten sposób z istniejącą, jej zdaniem, w programach i podręcznikach szkolnych nietolerancją. Pełnomocniczka zaleca wydawcom promowanie modeli życia nieograniczonych stereotypowym widzeniem społecznych ról; m.in. unikanie sugestii, że określone dziedziny nauki lub aktywności w sferze publicznej czy prywatnej są w "naturalny sposób" przypisane do płci.
Minister chce, by w podręcznikach - tekstach, poleceniach, ćwiczeniach i przykładach - używano zarówno męskiego, jak i żeńskiego rodzaju gramatycznego np. chciałbyś/chciałabyś lub zapytaj koleżankę/zapytaj kolegę. Środa apeluje także o większe akcentowanie w pomocach naukowych udziału i roli kobiet w historii, w gospodarce i polityce.
Jak poinformowała rzeczniczka pełnomocniczki, Sylwia Spurek, na środowym spotkaniu z minister, Stowarzyszenie Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki (SWE PIK) postanowiło powołać zespół ds. promowania postaw tolerancji i równości w podręcznikach szkolnych. Zespół będzie się składał z redaktorów wydawnictw edukacyjnych. Pierwsze spotkanie zaplanowano na 9 listopada.
Zgodnie z przepisami, aby podręcznik został dopuszczony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do użytku szkolnego, musi uzyskać cztery pozytywne recenzje: dwie merytoryczne, zawierające ocenę zawartości merytorycznej i jej zgodności z aktualnym stanem wiedzy, jedną dydaktyczną i jedną zawierającą ocenę poprawności językowej. Rzeczoznawców do opracowania recenzji podręczników wybiera minister edukacji z listy sporządzonej przez resort.