Trwa ładowanie...

MEN ujawniło autorów podstaw programowych dla techników i liceów

Ujawniono nazwiska autorów odpowiedzialnych za stworzenie podstawy programowej dla techników i liceów. Zdecydowana większość to osoby, które pracowały nad programem dla podstawówek. MEN komentuje ujawnione fakty.

MEN ujawniło autorów podstaw programowych dla techników i liceówŹródło: iStock.com
d24kd4q
d24kd4q

Lista nie była znana przez dwa lata, a jej upublicznienie to sukces wygranej rozprawy sądowej przez Igę Kazimierczyk, prezeski fundacji Przestrzeń dla Edukacji. Po wyroku i nowych ustaleniach "Wyborczej" na jaw wyszły nieścisłości, jakie próbowało ukryć MEN.

Jak ustaliła "Wyborcza" na liście Ministerstwa Edukacji Narodowej znalazły się 182 nazwiska, choć wcześniej informowano o 170. Okazało się, że koszt pracy nad podstawami był wyższy, niż wcześniej deklarowało MEN. Zapłacono 846,9 tys. zł., a wcześniej mówiono o kwocie ok. 825 tys. zł.

Lista nazwisk autorów podstawy programowej

Na liście znalazły się nie tylko uczeni popierający PiS, ale również inni cenieni w środowisku oświaty i kultury intelektualiści. Wśród nich nauczycielki Jolanta Okuniewska z Olsztyna, która była nominowana do tzw. szkolnego Nobla i Barbara Halska z Jastrzębia-Zdroju. Pojawił się również znany matematyk dr Wojciech Guzicki.

Z osób popierających partię rządzącą, program układał m.in. dr hab. Andrzej Waśko z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który został doradcą prezydenta Andrzeja Dudy ds. reformy. Dość niepokojący był wybór historyka Ryszarda Nowaka do tej roli. Nauczyciel znany jest z kontrowersyjnych wpisów na portalach społecznościowych. Jak poinformowała "GW", MEN nie jest w stanie powiedzieć, ilu z wybranych osób do stworzenia programu posiada tytuł naukowy.

d24kd4q

Autorzy programu dla liceów i techników

Jak udało się ustalić "GW", w pracach nad podstawami dla starszych uczniów uczestniczyły łącznie 142 osoby, z czego 119 z nich układało dokumenty dla podstawówek. Za podstawy zapłacono 1,3 mln zł, co też wcześniej zataiło MEN.

Czy autorzy podstaw programowych mogą tworzyć podręczniki?

Koalicja organizacji pozarządowych „Nie dla chaosu w szkole” poruszyła temat układania podstaw programowych przez osoby, które są również autorami podręczników. Zadali ministerstwu pytanie, czy podobna sytuacja jest zgodna z prawem. Jak dodała organizacja, taka praktyka była krytykowana za czasów rządu minister edukacji z koalicji PO-PSL Katarzyny Hall. Poseł PiS Jacek Sasin wystosował wówczas do MEN zapytanie, czy takie działanie nie jest "nielegalnym lobbingiem".

MEN obecnie nie widzi w tym żadnego problemu, tłumacząc, że „naturalnym jest, że część ekspertów, z uwagi na swoją wiedzę i doświadczenie, jest również autorami różnego rodzaju publikacji i materiałów edukacyjnych".

Źródło: Gazeta Wyborcza

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d24kd4q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24kd4q
Więcej tematów