Trwa ładowanie...
d1aok0z
10-01-2006 11:05

Masz prawo do odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot

Pasażerom z ważnym biletem, którym odmówiono wstępu na pokład samolotu z powodu tzw. overbookingu (sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc), oraz tym, których loty zostały odwołane albo bardzo opóźnione, należy się odszkodowanie i opieka - potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.

d1aok0z
d1aok0z

Prawo do odszkodowania, a także zagwarantowania posiłków albo hotelu, daje pasażerom unijne rozporządzenie z lutego 2004 roku, które weszło w życie w zeszłym roku.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lotu przewoźnik oferuje pasażerom wybór pomiędzy zwrotem należności za bilet a zmianą planu podróży. Pasażerowie mają również prawo do bezpłatnej opieki (posiłki i napoje, rozmowy telefoniczne oraz w stosownym przypadku zakwaterowanie w hotelu) oraz do odszkodowania, którego wysokość jest zależna od długości lotu.

Prawa do odszkodowania nie ma, jeżeli przewoźnik zaoferował zmianę planu podróży na satysfakcjonujących warunkach, albo jeżeli jest w stanie dowieść, że odwołanie lotu zostało spowodowane "nadzwyczajnymi okolicznościami".

W przypadku opóźnienia lotu pasażerowie mają prawo do opieki ze strony przewoźnika. Jeżeli opóźnienie przekroczy pięć godzin, przysługuje im odszkodowanie.

d1aok0z

Światowe zrzeszenie przewoźników IATA, które zapewnia 98% przewozów pasażerów regularnych linii lotniczych na świecie, a także European Low Fares Airline Association (ELFAA) reprezentujące interesy 10 tanich linii europejskich, zakwestionowały przed angielskim sądem to rozporządzenie. Sąd ów zwrócił się do trybunału w Luksemburgu o wyjaśnienie sprawy i stwierdzenie ważności poszczególnych przepisów, w tym dotyczących odwołań, opóźnień i odszkodowań.

Trybunał nie miał co do tego wątpliwości, odrzucając argumentację linii lotniczych, że odszkodowania są wygórowane, a okoliczności, kiedy pasażerowie mogą zgłaszać roszczenia, nie zawsze zależą od przewoźników.

Największe odszkodowania przewidziane są za odmowę lotu - czyli sytuację, kiedy pasażer dowiaduje się, że mimo iż kupił bilet, nie może polecieć, gdyż brakuje miejsc, bo linia zarezerwowała bilety dla większej liczy osób niż jest miejsc w samolocie (tzw. overbooking). W wielu liniach to powszechna praktyka. Przewoźnik musi wypłacić takiemu pasażerowi odszkodowanie: 250 euro w przypadku lotu do 1500 km, 400 - do 3500 km i 600 euro w przypadku dłuższej trasy.

Przepisów muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze, także czarterowe i tzw. tani przewoźnicy, którzy realizują loty na terenie Unii Europejskiej, a także pomiędzy jakimś krajem UE i krajem trzecim.

Michał Kot

d1aok0z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1aok0z
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj