Marek Pol: autostrady koniecznie z winietami
Dzisiaj otwiera się druga część obwodnicy autostradowej Krakowa i to jest radosna informacja, myślę, nie tylko dla mieszkańców Krakowa, bo prawie kończy się w ten sposób budowa 25-kilometrowej autostradowej obwodnicy tego miasta. I to jest autostrada, która będzie na pewno funkcjonowała, jeśli Sejm ostatecznie przyjmie ustawę, która wprowadza nowe zasady odpłatności w oparciu o system winiet - powiedział w czwartkowych Sygnałach Dnia minister infrastruktury Marek Pol.
Sygnały Dnia: Chcieliśmy zacząć od prezentu i się upewnić, czy on będzie, czy nie będzie, choć to taki prezent, być może, dla niektórych kierowców wątpliwy – podobno druga płatna autostrada otwiera się przed świętami w Polsce, czyli ten odcinek pomiędzy Koninem a Wrześnią, druga po Krakowie i Katowicach. Prezent, bo będziemy jeździć troszkę lepiej – dobry, ale i zły, bo trzeba będzie płacić. Rzeczywiście tak?
* Marek Pol:* Najpierw dzisiaj otwiera się druga część obwodnicy autostradowej Krakowa i to jest radosna informacja, myślę, nie tylko dla mieszkańców Krakowa, bo prawie kończy się w ten sposób budowa 25-kilometrowej autostradowej obwodnicy tego miasta...
Sygnały Dnia: I to za darmo, mamy nadzieję, jeszcze.
* Marek Pol:* I to jest autostrada, która na pewno będzie funkcjonowała, jeśli Sejm ostatecznie przyjmie ustawę, która wprowadza nowe zasady odpłatności w oparciu o system winiet. Natomiast jeśli chodzi o odcinek autostrady wielkopolskiej – autostrada 2 – to rzeczywiście jest faktem, iż ta autostrada, której poważny remont, poważna przebudowa trwała przez ostatnie półtora roku, jest zakontraktowana przez rząd kiedyś jeszcze jako autostrada płatna w systemie myta. Na tej podstawie wykonawca, który włożył w to ponad sto milionów euro, wziął kredyty, a ponieważ nie ma ustawy przyjętej przez Parlament do tej pory, w związku z tym trudno nawet rozpocząć rozmowy z wykonawcą. On nie może nie wprowadzić tego systemu, w przeciwnym wypadku natychmiast straciłby kredytowanie i zatrzymałby budowę pozostałych odcinków autostrady. Ja z kolei nie bardzo mogę rozmawiać nawet z nim na ten temat, ponieważ nie mam tytułu prawnego. Ale żeby była sprawa jasna – rząd robi wszystko, aby był to w tym systemie płatności ostatni
odcinek płatny w Polsce. Pozostałe wszystkie (przypominam, że zamierzamy ponad 500 km odcinków oddać) powinny funkcjonować w systemie odpłatności generalnej [...].
Sygnały Dnia: W tym systemie – wyjaśnijmy tym, którzy może nie jeżdżą samochodami, bo część Słuchaczy przecież nie podróżuje po autostradach – chodzi o to, że jest bramka z jednej strony, z drugiej strony, płacimy, dostajemy bilecik i – tak jak to jest na wielu zachodnich autostradach – przejeżdżamy, płacąc pierwszy odcinek, tj. ten Kraków-Katowice, drugi to byłby ten Konin-Września i to byłby koniec.
* Marek Pol:* W każdym razie tak zamierzamy. Ustawa – jeśli zostanie przyjęta w tym kształcie, w którym komisja przyjęła tę ustawę – daje prawo, możliwość rządowi do negocjowania umów koncesyjnych – czyli tych, w których rząd podpisał się z tymi, którzy wyłożą pieniądze na budowę autostrady – negocjowania, iż przechodzimy na inny system rozliczeń. Bezpłatnych autostrad nie będzie i nie ma. Natomiast na inny system rozliczeń, polegający na tym, że mierzy się ilość samochodów przejeżdżających przez dany odcinek autostrady i po prostu płaci się te pieniądze, które wcześniej kierowcy kupują [...] płacili państwu. Jest to obieg pieniądza nieco dłuższy, ale korzystniejszy dla państwa kredytowania.
Sygnały Dnia: Ale dlaczego tak drogo? Czterdzieści parę kilometrów i aż 10 złotych.
* Marek Pol:* Po pierwsze mógłbym zawsze powiedzieć, że to zostało długo przede mną wynegocjowane, taka jest umowa koncesyjna, ale tak naprawdę to przypuszczam, że...
Sygnały Dnia: I tam jest cena [...] stała górna?
* Marek Pol:* Nie stała górna, czy to jest pewien przedział. Natomiast tak naprawdę to są ceny nie odbiegające od standardów autostrad europejskich. Ja zdaję sobie sprawę, że zawsze jak mówimy o cenach europejskich, zastanawiamy się, czy mamy w Polsce europejskiej płace... (Polskie Radio/an)