Lawina skarg na banki. Straszenie, biurokracja, awarie systemów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał 800 skarg ws. wniosków o wakacje kredytowe. Klienci skarżą się m.in. na problemy z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat czy straszenie konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej.
25.08.2022 16:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak przekazał w czwartek urząd antymonopolowy, w sprawie wakacji kredytowych skargi złożyło 800 konsumentów.
Ściągnięcie raty mimo wakacji kredytowych
Jak powiedziała rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch, zgłoszone skargi dotyczą głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat czy straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej.
- Analizujemy je i uzupełniamy na bieżąco, przede wszystkim sprawdzamy sygnały dotyczące ściągnięcia przez bank raty pomimo skorzystania przez kredytobiorców z wakacji i złożenia wniosku - poinformowała Cieloch.
Lakoniczne odmowy banków
Cieloch wskazała, że w ostatnich dniach konsumenci sygnalizują różne sytuacje dotyczące rozliczeń związanych z wakacjami kredytowymi. - Na przykład bank wystawił błędne harmonogramy spłaty po skorzystaniu z wakacji kredytowych, wskazujące na dalsze naliczanie odsetek lub pokazujące nowe i zawyżone raty. Pojawiały się przypadki braku uzasadnienia lub lakoniczne uzasadnianie przez banki odmowy zawieszenia spłaty kredytu, albo odmowa zawieszenia spłaty uzasadniona posiadaniem przez konsumenta "pożyczki hipotecznej", bez merytorycznego zbadania czy produkt nie jest kredytem hipotecznym spełniającym kryteria przewidziane w ustawie - wyjaśniła.
Dodała, że konsumenci zgłaszali też problemy dotyczące wcześniejszej spłaty kredytu w przypadku skorzystania przez konsumenta z wakacji kredytowych. - W tym przypadku banki potrącają odsetki od wpłacanych przez konsumentów kwot przeznaczonych na nadpłatę kredytu - wyjaśniła.
Pojawiają się również skargi na różnego rodzaju utrudnienia w złożeniu wniosku o wakacje kredytowe, np. kredytobiorcy sygnalizują nam, że wniosek na całe wakacje można złożyć wyłącznie w placówce banku, a ten nie ma placówek nawet w niektórych miastach wojewódzkich.
UOKiK wkroczy do akcji?
Jak dodała rzeczniczka urzędu antymonopolowego, UOKiK przygląda się wszystkim praktykom i "na bieżąco występuje do banków o wyjaśnienia". - Jednocześnie nie wykluczamy podjęcia działań w sytuacji naruszenia prawa - poinformowała Cieloch.
Klienci banków mogą od 29 lipca składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez w sumie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.