Które marki wywierają największy wpływ na nasze życie?
Firma internetowa Google kolejny raz pokonała Apple w walce o najwyższe miejsce w światowym rankingu marek.
Coroczny sondaż przeprowadzany przez magazyn brandchannel często przynosi kontrowersyjne wyniki. Przykładowo w 2004 roku arabska telewizja Al. Jazeera znalazła się na piątym miejscu.
W tym roku 3625 ankietowanych profesjonalistów z branży reklamowej i studentów znów zaskoczyło, przyznając status gwiazd firmom, które stosunkowo niedawno pojawiły się na rynku.
Respondentom zadano proste pytanie: Która marka miała największy wpływ na nasze życie w 2006 roku?
Google wygrał ranking po raz drugi z rzędu. Nie zmieniła swojej pozycji również druga w klasyfikacji firma Apple. Na trzecie miejsce wdarł się kupiony przez Google w październiku ubiegłego roku serwis wideo YouTube. Czwartą pozycję zajęła internetowa encyklopedia Wikipedia, spychając na miejsce piąte sieć kawiarni Starbucks.
„Debiut YouTube i Wikipedii jest oznaką większego trendu, jakim jest rosnący wpływ internetowych marek zbudowanych na treściach tworzonych przez użytkowników” – powiedział wydawca magazynu brandchannel Anthony Zumpano.
Innymi zwycięzcami rankingu są serwis społecznościowy MySpace, debiutujący na 15 miejscu w Ameryce Północnej oraz Al. Jazeera, która awansowała na 19 miejsce na świecie po uruchomieniu w listopadzie ubiegłego roku kanału w języku angielskim i po spadku z 5 na 25 miejsce w 2005 roku.
W głosowaniu nie brano pod uwagę wartości ekonomicznej marek. Nie pytano też respondentów czy wpływ danej marki był pozytywny czy negatywny. Brandchannel rozdzielił także wyniki na regiony.
W Ameryce Północnej do pierwszej piątki weszły te same firmy co w rankingu ogólnoświatowym, aczkolwiek inna była ich kolejność. Pierwszą pozycję zajęło Apple przed YouTube, Google, Starbucks i Wikipedią.
W Europie triumfowały firmy lokalne. Szwedzki potentat przemysłu meblowego Ikea zdetronizował fińską Nokię, która spadła na trzecie miejsce. Skype zajął drugą lokatę, na czwartym i piątym miejscu znalazły się firmy odzieżowe – Zara i Adidas.
Lokalne firmy zdominowały również ranking w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie triumfowało Sony przed Toyotą, HSBC, Samsungiem i Hondą.
Inaczej jest w Ameryce Łacińskiej, gdzie w pierwszej dwójce znaleźli się producenci napojów Corona i Bacardi. Operator telefonii komórkowej Movistar zajął trzecią lokatę, a za nim uplasował się producent sandałów Havaianas. Pierwszą piątkę zamyka Bimbo – numer 3 na świecie w produkcji pieczywa.