KRRiT: 20 tys. zł kary dla Radia Maryja za ukrytą reklamę
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ponownie ukarała Warszawską Prowincję Redemptorystów - nadawcę Radia Maryja - za emisję ukrytych reklam, czyli łamanie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji; kara to 20 tys. zł. Redemptoryści nie komentują sprawy.
12.07.2012 | aktual.: 12.07.2012 13:40
Krajowa Rada przeprowadziła analizę przesłanych do kontroli fragmentów programu wyemitowanego na antenie Radia Maryja w dniach 3 i 4 grudnia 2011 r. i uznała, że nadawca po raz kolejny naruszył zapisy ustawy.
W ocenie Krajowej Rady w audycjach Radia Maryja znalazła się reklama m.in. starterów i zdrapek nowo uruchomionej sieci telefonicznej W Naszej Rodzinie oraz ofert SKOK Stefczyka.
KRRiT przypomniała, że to ponowna kara dla Radia Maryja za emisję ukrytych reklam. Poprzednia - w wysokości 4 tys. zł - została nałożona w kwietniu tego roku. Dotyczyła audycji wyemitowanych w maju 2011 roku; Rada uznała, że zawierały one ukryte reklamy Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, "Naszego Dziennika" i SKOK.
Zakaz nadawania reklamy ukrytej
Zgodnie z prawem nadawanie reklamy ukrytej jest zakazane. Krajowa Rada wzywała Warszawską Prowincję Redemptorystów do zaprzestania tej praktyki kilkakrotnie w latach 2010, 2011 i 2012.
Górna granica kary w tym przypadku mogła wynieść ponad 241 tys. zł. KRRiT zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji może nałożyć na nadawcę karę finansową w wysokości maksymalnie do 50 proc. rocznej opłaty za używanie częstotliwości przeznaczonej do nadawania programu.
Nadawca powinien zapłacić karę w ciągu dwóch tygodni na rachunek KRRiT. Przysługuje mu odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Gospodarczego za pośrednictwem przewodniczącego KRRiT.
Rzecznik Warszawskiej Prowincji Redemptorystów o. Piotr Chyła nie chciał komentować tej sprawy. Powiedział, że w najbliższym czasie redemptoryści przedstawią swoje stanowisko.