Kaczor o nowej organizacji życia teatralnego

Utworzenie nowej struktury organizacyjnej teatrów, wprowadzenie kontraktów dyrektorskich i uwłaszczenie budynków teatralnych to zdaniem prezesa ZASP Kazimierza Kaczora najpilniejsze zmiany, które trzeba wprowadzić w teatrach.

28 marca rozpoczyna się 47. zjazd członków Związku Artystów Scen Polskich. Tematem obrad będą problemy środowiska aktorskiego, sytuacja i kondycja teatrów, stan kultury narodowej i jej przyszłości w jednoczącej się Europie. Na zjeździe zostanie wybrany nowy prezes ZASP.

W wywiadzie dla PAP Kazimierz Kaczor, który pełnił funkcję prezesa przez ostatnie dwie kadencje, podsumował działalność związku w ostatnich latach oraz wskazał, jego zdaniem, najpilniejsze zmiany, które należy wprowadzić w życiu teatralnym kraju.

Przez dłuższy czas ZASP zajmował się wygłaszaniem opinii, raportów, apeli na temat polskiej kultury, łudząc się, że jest to wystarczające, a nasze słowa są słyszane i rozumiane. Nadzieja okazała się absolutnie złudna, to nie przyniosło żadnych rezultatów - powiedział Kazimierz Kaczor.

Odeszliśmy więc od takiej formy działania i zaczęliśmy współuczestniczyć w budowaniu prawa. Pierwszym zadaniem była zmiana prawa autorskiego tak, aby objęło ono także i środowisko aktorskie. Aktorzy są niewątpliwie współautorami każdego dzieła, nie tylko wykonawcami, tak więc obok reżysera, scenarzysty, autora, kompozytora mają prawo do współuczestniczenia w zyskach - uważa Kaczor.

ZASP jest też autorem przyjętej niedawno przez Sejm nowelizacji ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej, która wydłuża m.in. okres rozliczeniowy z 3 do 12 miesięcy, co pozwoli na pracę teatrów, muzeów, filharmonii przez 6 dni w tygodniu w sezonie i zmniejszenie czasu ich pracy poza sezonem.

Aby jednak teatry mogły funkcjonować naprawdę sprawnie i efektownie, potrzebne są - zdaniem Kaczora - poważne zmiany w ustawie o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Projekt tej ustawy znajduje się obecnie w ministerstwie kultury i według zapewnień ministra Celińskiego, wkrótce trafi pod obrady Sejmu.

Na czym oparliśmy pomysł utworzenia nowej struktury organizacyjnej teatrów we współczesnej Polsce? Po pierwsze - każda forma teatru jest możliwa i każdy sposób finansowania instytucji artystycznej - dopuszczalny. Obecna ustawa zakłada w zasadzie tylko istnienie teatrów repertuarowych i mówi o finansowaniu działalności teatrów praktycznie tylko ze środków samorządowych. To niewłaściwe, bo niektóre zespoły teatralne w ogóle nie mogły liczyć na otrzymanie jakiekolwiek wsparcia - wyjaśnia prezes ZASP.

Kolejnym ważnym zapisem w projekcie nowej ustawy jest wprowadzenie kontraktu dyrektorskiego, który oprócz warunków pracy samego dyrektora, będzie określał wysokość finansowania teatru w czasie trwania kontraktu. Dyrektor zawierający kontrakt zobowiązany będzie do złożenia planu artystycznego na okres nie krótszy niż 3 lata, a nie dłuższy niż 5 lat.

Takie rozwiązanie sprawi, że przynajmniej na czas kontraktu zespół będzie mógł pracować w spokoju, będzie miał twarde podstawy. Teraz teatr nie może np. zaoszczędzić środków na przyszłoroczną produkcję, ponieważ jest rozliczany co roku i traci ewentualną nadwyżkę - tłumaczy Kaczor.

W projekcie nowej ustawy znajdzie się także punkt mówiący o potrzebie uwłaszczenia budynków, w których mieszczą się teatry. Jak wyjaśnia Kaczor, dzięki uwłaszczeniu zacznie się nareszcie dbać o budynki teatralne. Obecnie zdarzają się gmachy nie odnawiane nawet przez trzydzieści lat. Dzięki uwłaszczeniu do kasy teatru będą też mogły wpływać zyski np. z prowadzenia kawiarni na jego terenie (obecnie teatr odprowadza zyski do gminy).

Zapytany o zmiany na mapie teatralnej stolicy, które pojawią się po wejściu w życie nowej ustawy warszawskiej, prezes ZASP odpowiedział: Myślę, że nowa ustawa warszawska, wprowadzająca jeden organizm administracyjny, będzie miała pozytywne znaczenie dla teatru. Myślimy o utworzeniu czegoś w rodzaju przedwojennego Zarządu Teatrów Miejskich, który będzie składał się z urzędników i ludzi kultury dbających o całe życie kulturalne w stolicy.

Kaczor uważa, że w Warszawie należałoby stworzyć pewnego rodzaju hierarchię teatralną. Niewłaściwe wydaje mu się przyznawanie równych środków finansowych wszystkim teatrom, kiedy oczywiste jest, że jedne z nich prezentują wysoki poziom, a inne niski. (mk)

Zobacz także:
strony polskich teatrów

Wybrane dla Ciebie
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"
"Chyba że coś się zmieniło". Tusk odpowiada na nową strategię Trumpa
"Chyba że coś się zmieniło". Tusk odpowiada na nową strategię Trumpa
Musk znowu szokuje. Chce likwidacji UE
Musk znowu szokuje. Chce likwidacji UE
Prezydent Syrii uderza w Izrael. Wzywa do wycofania się z jego kraju
Prezydent Syrii uderza w Izrael. Wzywa do wycofania się z jego kraju
Negocjacje stoją w miejscu. Nie ma przełomu między USA i Ukrainą
Negocjacje stoją w miejscu. Nie ma przełomu między USA i Ukrainą