Ponad rok po zmianach w mediach publicznych zapytaliśmy, jak oceniają je Polacy. Uczestnicy sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski usłyszeli pytanie: "Jak po roku zmian ocenia Pan/Pani ich rzetelność i jakość?". Respondenci są wyraźnie podzieleni.
Wśród ogółu badanych 50,5 proc. pozytywnie ocenia zmiany w mediach publicznych. 15,1 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie pozytywnie", a 35,4 proc. "raczej pozytywnie".
Negatywną ocenę o rzetelności i jakości nowych mediów wyraża w sumie 29,7 proc. ankietowanych. 16,2 proc. wybrało odpowiedź "raczej negatywne", a 13,5 proc. "zdecydowanie negatywnie". Niezdecydowanych pozostaje 19,8 proc. badanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiceminister współtwórcą "zamachu stanu?" "Z dumą to przyjmuję"
Zadowoleni wyborcy koalicji rządzącej
Bardziej zdecydowane podziały widzimy, porównując opinie respondentów w zależności od ich sympatii politycznych.
Wśród osób deklarujących poparcie dla obecnej koalicji rządzącej (KO, Trzecia Droga, Lewica) pozytywnie o zmianach w mediach wypowiada się aż 76 proc. ankietowanych – z czego 30 proc. wskazało odpowiedź "zdecydowanie pozytywnie", a 46 proc. "raczej pozytywnie". Negatywne opinie w tej grupie stanowią tylko 5 proc. ("raczej negatywnie"), a 19 proc. nie ma zdania.
Wyborcy opozycji na przeciwnym biegunie
Zupełnie odmiennie wypowiadają się wyborcy opozycji (PiS i Konfederacja). W tej grupie aż 60 proc. osób ocenia zmiany w mediach negatywnie - w tym 38 proc. "zdecydowanie negatywnie", a 22 proc. "raczej negatywnie". Pozytywną opinię wyraża jedynie 18 proc. ("raczej pozytywnie"), natomiast 22 proc. pozostaje niezdecydowanych.
Pozostali wyborcy, którzy nie identyfikują się jednoznacznie z żadnym ugrupowaniem politycznym, są podzieleni. Pozytywną ocenę wyraża 42 proc. respondentów (2 proc. "zdecydowanie pozytywnie", 40 proc. "raczej pozytywnie"), natomiast negatywnie zmiany ocenia 39 proc. (37 proc. raczej negatywnie, 2 proc. zdecydowanie negatywnie). Podobnie jak w całej populacji, odsetek osób niezdecydowanych wynosi 19 proc.
Sondaż został przeprowadzony przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski w dniach 20–22 grudnia 2024 roku metodą CATI&CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków.
Rewolucja w mediach publicznych
19 grudnia 2023 roku Sejm podjął uchwałę w sprawie przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych - Publicznego Radia TVP oraz Polskiej Agencji Prasowej, wzywającą Skarb Państwa do działań naprawczych.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 20 grudnia 2023 roku poinformowało o istotnych zmianach w strukturach zarządzających mediami publicznymi. Ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz podjął decyzję o odwołaniu rad nadzorczych oraz zarządów TVP, Polskiego Radia i PAP. W ich miejsce powołane zostały nowe władze tych instytucji.
W ten sam dzień zniknął sygnał TVP Info. Przestała również działać strona internetowa telewizji.
Przez kolejne dni w siedzibach mediów publicznych panował chaos. Odwołane kierownictwo nie zamierzało przekazać nowo wybranym zarządom niezbędnych dostępów i dokumentów. Na miejscu protestowali politycy PiS. W końcu zrezygnowali z blokowania biur i kont w sieci.
- Po raz pierwszy po 1989 r. doszło do próby siłowego przejęcia mediów publicznych, wyłączono sygnał telewizyjny niektórych kanałów, a programy telewizyjne przestały nadawać. Wreszcie postawiono Telewizję Polską, Polskie Radio i Polską Agencję Prasową w stan likwidacji. Chciałbym to wyraźnie powiedzieć: rządzący mogą reformować media publiczne, ale musi się to odbywać zgodnie z prawem - mówił o zaistniałej sytuacji w swoim noworocznym orędziu prezydent Andrzej Duda.
Reforma mediów państwowych i ich odpolitycznienie były obietnicą kampanii Koalicji Obywatelskiej, która umieściła je na liście "100 konkretnych obietnic na pierwsze 100 dni rządu".