Jedna trzecia zakupów online przed świętami
Ponad jedna trzecia (36 proc.) wszystkich zakupów online w Polsce
ma miejsce w okresie przedświątecznym - wynika z badań D-Link
Technology Trend, przeprowadzonych na zlecenie firmy D-Link przez
Millward Brown SMG/KRC.
W ciągu ostatniego roku zakupów w sieci dokonała blisko 1/3 Polskich internautów (28 proc.). Jako powód transakcji online ankietowani najczęściej wymieniają niższą cenę niż w tradycyjnych sklepach (43 proc.), możliwość zakupów bez wychodzenia z domu (41 proc.) i bogatszy asortyment (33 proc.). Internauci, którzy nie wydają pieniędzy w sieci, boją się przede wszystkim nieuczciwych sprzedawców (33 proc.), braku możliwości obejrzenia towaru (29 proc.), zbyt małej wiedzy o handlu w internecie (21 proc.) i samego systemu płatności online (12 proc.).
Ogromną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych w internecie odgrywają opinie innych internautów oraz porównywarki cen. Komentarzami na temat konkretnych produktów sugeruje się przed wyborem ponad 2/3 osób robiących zakupy (69 proc.). Z kolei do korzystania z porównywarek przyznaje się 61 proc. badanych. Najpopularniejszymi systemami porównywania cen są Ceneo.pl (34 proc.), Skąpiec.pl (21 proc.) i BazarCen.pl (20 proc.).
Internautom mającym do wyboru różne sposoby płatności za zakupy w sieci, najbardziej odpowiada przelew z konta bankowego (65 proc.) lub płatność za pobraniem (36 proc.). Specjalnymi kartami do transakcji w internecie, które coraz częściej oferowane są przez banki, zdarza się płacić 6 proc. badanych, a 3 proc. klasycznymi kartami kredytowymi. Zaledwie 1 proc. korzysta z serwisów pośredniczących typu PayPal.
D-Link Technology Trend to kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Przeprowadzono je w dniach 22-30 listopada 2007 na reprezentatywnej grupie 1004 osób w wieku 15-75 lat.
Okres świąteczny to czas wzmożonych zakupów, również w internecie. 10 proc. korzystających z internetu robi zakupy świąteczne w sieci. Jest to relatywnie dużo, jeśli brać pod uwagę fakt, że to blisko jedna trzecia całorocznej aktywności zakupowej w internecie. Jednak okazuje się, że pozostałe 90 proc. internautów wybiera zakupy tradycyjne. Możliwe, że cenią oni sobie atmosferę przedświątecznych zakupów, albo obawiają się, czy łatwo, przyjemnie i względnie tanio zakupiony w sieci prezent dotrze na czas pod całkiem realną choinkę.
Wyniki D-Link Technology Trend pokazują też, że zakupy w sieci ciągle budzą wątpliwości konsumentów. Są to obawy związane przede wszystkim z nieuczciwością sprzedawców, brakiem możliwości obejrzenia towaru lub po prostu z brakiem wiedzy na temat e-handlu. Pod tym względem internauci podzielają obawy osób nie posiadających żadnych doświadczeń z internetem.