Jaki jest rynek telewizyjny i telekomunikacyjny w Polsce? - raport PBS DGA
80 proc. respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7
proc. zna usługę wideo na żądanie (VOD), zaś najpopularniejszą
przepustowością łącza internetowego jest 512 kbit/s, z którego
korzysta 37 proc. badanych.
22.01.2008 08:00
Zdecydowana większość respondentów - 75,6 proc. gospodarstw, odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej. Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5 proc. gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego z dostępnych operatorów platform cyfrowych. Badania wskazują, że 44,2 proc. respondentów zna możliwości oferowane przez telewizję cyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakością obrazu i dźwięku (53,7 proc.) oraz różnorodnością kanałów (35,5 proc.).
Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tym możliwość nagrywania (15,8 proc.) i zatrzymywania programów (8,8 proc.) oraz Video On Demand (7 proc.). Jednocześnie około 16% respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali oni gotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszących około 30 zł miesięcznie.
Badanie wykazało, że z telefonu stacjonarnego korzysta 70 proc. badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4 proc.) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadko korzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefonii stacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie, najczęściej wybierali pocztę głosową (39 proc.), a w dalszej kolejności identyfikację numeru przychodzącego (26 proc.), biuro numerów (26 proc.) oraz blokadę połączeń wychodzących na określone numery (25 proc.). Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymi powodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56 proc.) oraz pojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora (24 proc.).
Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51 proc.) posiada dostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest 512 kbit/s (37,1 proc.) i jest ona uznawana przez większość użytkowników (58 proc.) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat 14 proc. gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu. Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanych weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9 proc.) i przepustowość łącza (71,5 proc.). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającymi największe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54 proc.) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20 proc.).
Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietami usług (49,1 proc.), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowane przez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca część osób badanych (44 proc.) zadeklarowała zainteresowanie pakietem czterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługę telefonu komórkowego.
Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała Vectrę jako firmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27 proc. badanych kojarzyło tego operatora z jedną usługą, z dwiema - 24 proc., natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem i telefonią 17 proc.. Wśród atrybutów, z którymi respondenci najczęściej kojarzyli Vectrę, na pierwszym miejscu znalazła się lokalność marki - 40,8 proc. osób zwróciło na tę cechę uwagę. Respondenci postrzegają również Vectrę jako markę przyjazną - 22,9 proc. oraz nowoczesną - 23 proc..
Głównym celem tego przeprowadzonego w 2007 roku badania był opis zachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem, jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym.
W ramach badania firmy PBS/DGA przeprowadzono 920 wywiadów w 34 miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnym badaniu zmierzono także znajomość marki operatora w kilkudziesięciu miastach Polski, w których jego usługi są dostępne.