Jak zwabić Hyundaia?

Koncern Hyundai chce zbudować fabrykę w Polsce lub na Słowacji. Prezydent Poznania i burmistrz Buku zabiegają, by rząd zaproponował Wielkopolskę, a dokładnie – teren należący do gminy Buk, w pobliżu węzła autostradowego.

28.11.2003 08:14

Firma dokonała już pierwszego wyboru – na placu boju, spośród kilku państw, pozostały Polska i Słowacja. Ostatnio Polska przegrała dwa razy batalię ze Słowacją. Koncern Peugeot-Citroen zdecydował się inwestować u naszych południowych sąsiadów, tłumacząc tę decyzję słabym rozwojem sieci dróg w Polsce. Wczorajsza „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że rząd bliski jest zaproponowania inwestorowi lokalizacji na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach. Sami Koreańczycy zainteresowani są tamtejszymi gruntami.

Wielkopolska to nie pustynia

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny i burmistrz Buku Stanisław Filipiak doszli do wniosku, że drugi raz nie można popełnić tego błędu – zaproponować inwestorowi terenu na pustyni, odciętego od świata. W takiej sytuacji porażka ze Słowacją byłaby pewna. Wysłali pismo do ministra gospodarki Jerzego Hausnera, do wiadomości otrzymają je ministrowie z Wielkopolski – Krystyna Łybacka, Leszek Sikorski, Marek Pol oraz niektórzy wielkopolscy parlamentarzyści. Autorzy apelują, by rząd wziął pod uwagę także możliwość lokalizacji inwestycji firmy Hyundai w Wielkopolsce.

Gmina Buk dysponuje 70-hektarowym gruntem w pobliżu przyszłego węzła budowanej właśnie autostrady A2. Budowa trasy ma się zakończyć jesienią przyszłego roku, a w przyszłości połączy ona Berlin z Warszawą i Europą Wschodnią. Grunt ten nie jest obciążony hipotecznie, w planie zagospodarowania przestrzennego zapisano, że może tam powstać park technologiczny. Grunt nadaje się do zagospodarowania natychmiast, bez potrzeby wykonywania działań planistycznych.

Wszędzie blisko

Zaletą lokalizacji jest sąsiedztwo lotniska międzynarodowego na Ławicy z rozwijającą się siecią połączeń. W Poznaniu ma być budowane centrum logistyczne. Sieć kolejowa jest tu bardzo dobrze rozwinięta. Atutem lokalizacji jest rozwój Poznania i okolic jako centrum produkcji samochodów. W Poznaniu funkcjonuje fabryka Volkswagena, w Swadzimiu i Bolechowie doskonale prosperują fabryki autobusów firm MAN i Solaris (dawniej – Neoplan Polska). Nie byłoby tu problemów z pozyskaniem wykwalifikowanej kadry pracowników.

Miasto koncernów

W Poznaniu działa kilka koncernów o światowym zasięgu: Volkswagen (produkcja samochodów), Bridgestone-Firestone (przemysł oponiarski), Beiersdorf (produkcja chemii gospodarczej). Zaletą miasta, przesądzającą o jego gospodarczym rozwoju, jest brak monokultury. Tutejsze firmy działają w rozmaitych branżach. Poznań jest regularnym zwycięzcą rankingów na miasto przyjazne inwestycjom.

Inną zaletą poznańskiej aglomeracji jest rozwój ośrodka akademickiego z renomowanymi uczelniami – Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza, Politechniką Poznańską, Akademią Ekonomiczną. Miasto oferuje możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu. Powstanie tu park golfowy.

Józef DJACZENKO

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)