Jak sprawdzić biuro podróży i uniknąć przykrych przygód
Przed wykupieniem wycieczki warto sprawdzić wiarygodność biura podróży, które ją sprzedaje. W pierwszej kolejności należy skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim. Tutaj zarejestrowane jest każde biuro działające na terenie województwa. Podstawą do takiej rejestracji jest natomiast gwarancja ubezpieczeniowa.
21.07.2009 | aktual.: 21.07.2009 14:18
Joanna Czechowicz-Bieniek z biura prasowego mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego informuje, że urzędnicy mogą również powiedzieć, czy na daną firmę były też skargi dotyczące hoteli lub rezydentów. O radę turyści mogą spytać również lokalne izby turystyczne. Są to zrzeszenia biur podróży, w związku z czym są dokładnie poinformowane o kondycji lokalnych firm sprzedających wycieczki.
Wiesław Piegat, dyrektor Warszawskiej Izby Turystyki uważa, że przed wyjazdem należy popytać pracowników danego biura, sprawdzić je w Urzędzie Skarbowym oraz przeanalizować ceny oferowanych wycieczek. Upadające biuro podróży ma zaległości w wypłacaniu pensji oraz płaceniu podatków. Ratując się przed katastrofą finansową znacząco obniża koszty wycieczek, aby w ten sposób przyciągnąć nowych klientów.
Piegat uważa, że atutem biura może być jego wielkość. Duże firmy turystyczne mogą wynegocjować u przewoźników i hotelarzy przełożenie terminu płatności za usługę. Małe biura muszą płacić z góry. Jest to zatem zabezpieczenie dla klientów, że ich pieniądze rzeczywiście są przeznaczone na opłacenie ich urlopu.
Pomocne w wyborze biura podróży mogą być również specjalne portale internetowe, na których urlopowicze komentują swoje podróże np: www.opinie-turystyczne.pl czy www.bozo.pl. Wiesław Piegat ostrzega jednak, że piszący tam turyści często mają małe doświadczenie w wyjazdach zagranicznych. Ciężko stwierdzić, czy ich opinie są obiektywne, zwłaszcza jeśli chodzi o porównanie rzeczywistego standardu hotelu z tym opisywanym w katalogu firmy:
Decydując się na wyjazd warto wybrać biuro, z którego sami już korzystaliśmy lub po zapoznaniu się z opiniami najbliższych lub przyjaciół, którzy z daną firma już podróżowali.