Internet liderem w poszukiwaniu rozrywki i informacji
W jakich obszarach internet zastępuje użytkownikom mediów telewizję
i prasę? Na to badanie odpowiada badanie przeprowadzone przez OMG
Metrics.
18.05.2009 | aktual.: 18.05.2009 08:49
Badanie wykazało, że w poszukiwaniu rozrywki internet wygrywa bezapelacyjnie z telewizją. Ponad połowa badanych (52,2%) częściej wskazuje internet niż telewizję (29,2%) jako medium, z którego korzystają szukając rozrywki. Różnica w wyborze mediów w tym celu jest jeszcze bardziej wyraźna w grupie studentów (72% internet vs 11% telewizja) oraz osób w wieku do 30. roku życia (65% internet vs 23% telewizja). Na internet również nieco częściej wskazują mężczyźni niż kobiety (57% vs 47%).
Mimo łatwej dostępności tematycznych muzycznych kanałów telewizyjnych, w których fani mogą przez wiele godzin oglądać klipy muzyczne, również internet przoduje jako medium wybierane do oglądania teledysków, choć jego przewaga nie jest tak bardzo wyraźna w ogólnym wyniku tego pytania. 41,9% badanych wybiera to medium, by oglądać swoich ulubionych wykonawców muzyki, telewizję z kolei 34,2% ankietowanych.
23,9% respondentów wybrało odpowiedź "trudno powiedzieć" - może to sugerować, iż korzystają z ;obu kanałów, na co wskazywać może także dość bliska proporcja sumy wskazań na wybór telewizji bądź internetu.
Znacząco częściej z kolei z internetu korzystają w tym celu studenci (65% wybiera internet vs 19% - telewizję) i analogicznie osoby w wieku 20-30 lat (55% wybiera internet vs 31% korzystających z telewizji).
Internet jest także częściej wybieranym medium jako źródło bieżących informacji z kraju i ze świata. W grupie wszystkich badanych 51,8% wskazuje internet, a 37,3% telewizję, zaś co 17. osoba spośród badanych wskazuje prasę (5,7%).
W poszukiwaniu informacji internet wybierają głównie mężczyźni (60%) oraz osoby pracujące (59%).Telewizja uzyskuje najwięcej wskazań z kolei wśród bezrobotnych (50%), natomiast z prasy korzystają częściej osoby zarabiające powyżej 5000 zł na rodzinę (15%), mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (14%) oraz będące w wieku powyżej 51 lat (12%).
Podobna grupa badanych wybiera internet w poszukiwaniu wiadomości wyszczególnionych jako gospodarcze - 51,3% (w tym 59% mężczyzn i 43% kobiet, oraz aż 61% osób studiujących ogółem i 56% mających stałą pracę), zaś 27% respondentów wybiera w tym celu telewizję, a prasę jedynie 9,7%. Wśród osób powyżej 51. roku życia proporcje w wyborze poszczególnych mediów nie są tak rozbieżne, jednak nadal dominuje internet z popularnością 41%, 31% badanych w tym przedziale wiekowym wybiera telewizję, a 14% korzysta z prasy.
Stosunkowo często wybieramy telewizję jako medium dostarczające informacji nt. prognozy pogody - uzyskała ona pokaźne 40,8% w badaniu, jednak przegrywa z internetem (52%).
W przypadku poszukiwania wiadomości nt. sportu internet (53,8%) ma przewagę nad telewizją (17,3%) i prasą (4,8%). Przewaga internetu w tym aspekcie jest wyraźnie wyższa wśród mężczyzn (69% vs 13% dla telewizji) oraz osób w wieku do 40. roku życia (59,7%).
Jeszcze większą przewagę uzyskuje internet w przypadku pytania o źródło informacji na temat hobby. W odpowiedziach na to pytanie internet wybiera aż 85% respondentów, co dystansuje zarówno prasę z 3,5% wskazań, jak i telewizję, którą wybiera 2,5% badanych osób.
Media są także popularnym źródłem informacji nt. zdrowia i urody oraz porad dotyczących gotowania. Także w poszukiwaniu wiadomości w tym zakresie dominuje internet - korzystanie z niego deklaruje 64,5% respondentów, 11,3% wybiera prasę, zaś telewizję jedynie 6,3%. Aż 17,9% badanym trudno wybrać w tym celu jedno ze wskazanych mediów.
Internet dał się wyprzedzić telewizji tylko na jednym polu użytkowania spośród badanych - jako medium najczęściej wybierane w celu oglądania filmów i seriali. Różnica na korzyść telewizji jest znacząca (74,8% vs 14,5% osób korzystających w tym celu z internetu). Jednak w badanej grupie już niemal co 7. osoba (14,5%) deklaruje, iż częściej ogląda filmy i seriale przez internet niż w telewizji. Odsetek ten jest istotnie wyższy wśród osób młodszych w wieku do 30. roku życia (24%) oraz osób studiujących (25%). Co ciekawe, odsetek ten jest również większy wśród osób bezrobotnych (23%).
Badanie wykonał OMG Metrics metodą CAWI na próbie 644 internautów - grupie reprezentatywnej dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz częstość korzystania z internetu.