PolskaIH: sklepy nie informują o rzeczywistych kosztach kredytów

IH: sklepy nie informują o rzeczywistych kosztach kredytów

Większość sklepów oferujących zakup towarów i usług na raty nie informuje konsumentów o rzeczywistych kosztach kredytu - wynika z kontroli Inspekcji Handlowej.

13.02.2003 12:50

Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, przedsiębiorcy, którzy udzielają kredytów konsumenckich, są zobowiązani do rzetelnego informowania o rzeczywistej stopie oprocentowania oferowanego kredytu; także w reklamach i ofertach.

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę w 54 sklepach na terenie całego kraju. Zbadano placówki prowadzące sprzedaż towarów w systemie ratalnym na podstawie umów o kredyt konsumencki zawartych z poszczególnymi bankami.

Z kontroli wynika, że w zdecydowanej większości ulotek, ogłoszeń i reklam zamieszczano tylko ogólne informacje o warunkach uzyskania kredytu, bez podania rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, wyliczonej od całkowitego kosztu kredytu.

Jedynie 20 ze wszystkich przeanalizowanych ulotek i reklam zawierało informację dotyczącą rocznej stopy oprocentowania. Często jednak informacja ta była podana w sposób mało czytelny dla konsumenta - niewielka czcionka, druk nie kontrastujący z tłem.

W niektórych ulotkach znajdowały się mylące, nieprecyzyjne sformułowania. W wielu sklepach szczegółowe informacje na temat kredytu były podawane wyłącznie na życzenie konsumenta przed sporządzeniem umowy.

W toku kontroli inspektorzy usiłowali ustalić, czy sprzedaży towarów dokonuje się rzeczywiście na warunkach określonych w reklamach. Sklepy zasłaniały się jednak tajemnicą bankową. Tam, gdzie inspektorom udostępniono kopie umów o kredyt, stwierdzano najczęściej brak informacji o uprawnieniach i skutkach spłaty kredytu po terminie. Wbrew prawu nie przewidziano też możliwości odstąpienia od umowy w ciągu trzech dni od jej zawarcia.

Zastrzeżenia inspektorów wzbudziło żądanie od konsumentów wielu informacji niezgodnie z prawem. Na przykład w jednym ze sklepów na terenie województwa lubelskiego pytano klientów o ich stan cywilny, formę własności ich mieszkania i o wykształcenie.(aka)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)