GPS‑y wariują na Bałtyku. Celowe działanie
Polska Służba Żeglugi Powietrznej na początku roku informowała pilotów o anomaliach w odbiorze aplikacji GPS. Zakłócenia w pracy nawigacji odnotowano w pobliżu Ukrainy oraz na północno-zachodniej granicy Rosji. Okazuje się, że to nie awaria sprzętów, lecz świadome działania.
05.02.2024 | aktual.: 05.02.2024 11:29
Niemieckie ministerstwo transportu i Federalna Agencja ds. Sieci na bieżąco monitoruje sytuację w eterze. Prowadzona jest wymiana informacji między innymi zaangażowanymi w tę sprawę urzędami, Bundeswehrą i użytkownikami przestrzeni powietrznej.
Jak podaje "Die Welt", wyniki badań nie są dostępne w wiadomościach publicznych. Jednak wszystko wskazuje na to, że problemy, jakie zauważyć mogą kierowcy, piloci lub żeglarze na wielu obszarach na Bałtyku lub na lądzie w okolicach granicy z Ukrainą, to efekt działań Rosji. Może chodzić o pewien rodzaj tarczy, która chronić ma rosyjskie terytorium przed atakami ukraińskich dronów.
Armia rosyjska korzysta z własnego systemu nawigacji satelitarnej GLONASS. Niemieckie Centrum Aeronautyki i Kosmonautyki (DLR) podaje, że zakłócenia w odbiorze GNNS na Morzu Bałtyckim nie jest zjawiskiem nowym. Odnotowano je w regionach kryzysu już wiele miesięcy temu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Globalny system nawigacji satelitarnej to jednak zbiór wielu systemów. Użytkownicy mają możliwość korzystania z różnych źródeł monitorowania i pozyskiwania danych, a więc zakłócenia nie stanowią poważnego zagrożenia.
GPS-y na Bałtyku. Zakłócenia to efekt celowego działania
Warto jednak brać pod uwagę możliwość niedoskonałego funkcjonowania technologii satelitarnej. Mogą ją odczuć bowiem także uczestnicy ruchu drogowego, może też wpływać na działania sieci komórkowej.
Eksperci mówią o "wojnie nawigacyjnej". Załamanie systemu może być efektem wrogich ataków. W niemieckim Instytucie Komunikacji i Nawigacji DLR trwają już prace nad działaniami zaradczymi. Na Morzu Bałtyckim testowany jest alternatywny system nawigacji R-MODE, a rozwiązaniem dla lotnictwa ma być być nowa technologia LDACS-NAV.
Źródło: Deutsche Welle