Google najsilniejszą marką na świecie


Google jest najsilniejszą marką na świecie, a jej wartość wynosi
ponad 66 mln dolarów - wynika z rankingu opublikowanego przez
Millward Brown we współpracy z "Financial Times". Firma
zarządzająca słynną przeglądarką internetową wyprzedziła General
Electric, Microsoft i Coca-Colę.

16.04.2008 08:00

Google po raz pierwszy znalazło się na szczycie drugiego corocznego wydania rankingu 100 największych marek świata. Firma, której wartość określono na dokładnie 66 mln 343 tys. dolarów, wyprzedziła General Electric General Electric (szacowana wartość ok. 62 mln dolarów), Microsoft (ok. 55 mln) i Coca-Colę ( 44 mln).

Tegoroczny ranking uwidocznił kilka ważnych trendów w rozwoju poszczególnych marek. I tak sporo na wartości zyskały firmy w konkurencyjny sposób oferujące swoje produkty i usługi na rozwijających się rynkach państw takich jak Brazylia, Rosja, Indie i Chiny. Najwięcej zyskały na tym globalne sieci fast-foodów: McDonald's (szacowana wartość marki: 33 mln dolarów), KFC (4 mln) oraz koncerny odzieżowe: Nike (10 mln), Levi's (1 mln) i Zara (6 mln dolarów).

Sporo zyskały też firmy wypełniające złożone przez siebie obietnice działania na rzecz ochrony środowiska. BP była pierwszą wielką firmą z sektora paliwowego, która podjęła problematykę zmian klimatu, pozycjonując swoją markę jako "coś więcej niż benzyna". Bazując na tym pozycjonowaniu BP weszło do pierwszej trójki światowych dostawców energii słonecznej. I tak promowanie modelu samochodu z silnikiem hybrydowym przyczyniło się do budowania pozytywnego wizerunku Toyoty i pozwoliło jej marce osiągnąć wartość ponad 33 mln dolarów. Natomiast BP jako pierwszy wielki koncern z sektora paliwowego podjął problematykę zmian klimatu, reklamując swoją markę jako "coś więcej niż benzyna". Głownie dzięki temu firma weszła do pierwszej trójki światowych dostawców energii słonecznej zyskała wartość marketingową wynoszącą prawie 6 mln dolarów.

Natomiast spora część koncernów z sektora technologicznego poszerzała zakres swoich marek, odpowiadając na potrzeby użytkowników odzwierciedlające się w tendencji do łączenia technologii przesyłu głosu, danych i obrazu. Dlatego też firma Apple zainwestowała w rynek telefonów komórkowych, uruchamiając swój iPhone, co pozwoliło jej marce osiągnąć wartość prawie 25 mln dolarów. Z kolei sieć Orange, której marka ma wartość niespełna 10 mln dolarów, wchodzi w sektor pobierania muzyki z sieci.

W ciągu roku łączna wartość wszystkich 100 marek uwzględnionych w rankingu wzrosła o 10,6% - z 1,44 bilionów dolarów w 2006 r. do 1,6 bilionów w 2007 r.

W ramach badania po raz drugi przeprowadzone zostały wywiady z ponad milionem konsumentów w różnych krajach, obejmujące 39 tys. marek na całym świecie - zarówno te z rynku konsumenckiego, jak i sektora business to business. Natomiast źródłami informacji na temat efektywności marek oraz danych finansowych są odpowiednio Datamonitor oraz Bloomberg.

Ranking przygotował Millward Brown Optimor - komórka MB zajmująca się analizą danych finansowych i rentowności inwestycji. Pełne zestawienie zostanie opublikowane 21 kwietnia w czasopiśmie "Financial Times".

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)