Gazeta Wyborcza
Gazeta Wyborcza - Po atakach na USA media tracą wpływy z reklam
Relacjonując zamachy terrorystyczne w USA, media zyskują odbiorców, ale tracą na reklamach. Amerykańskie telewizje liczą straty w milionach dolarów. Brytyjczycy na razie w minutach. A Polacy? - zastanawia się Vadim Makarenko.
We wtorek stacje telewizyjne i radiowe na całym świecie przerwały swój normalny program, by poinformować o tragedii w USA. Ci, którzy zupełnie odeszli od tradycyjnej ramówki, przestali też emitować reklamy, które są jedynym źródłem ich utrzymania.
Gazety na całym świecie podniosły nakłady, niektóre nawet o 100%, chociaż wiązało się to dla nich wyłącznie ze stratami - ceny gazet nie rekompensowały dużo wyższych kosztów papieru. Niektórzy wydawcy poza kosztownymi wtorkowymi edycjami specjalnymi zdecydowali się rozdawać za darmo również środowe numery.
Jednak zdaniem amerykańskich analityków media mogą traktować swoje straty jako inwestycje w promocję.
W takiej chwili widać, jaki jesteś w zbieraniu informacji - mówi Tom Wolzien z Sanford C. Bernstein & Co. Ludzie zawsze będą pamiętać, kogo oglądali podczas kryzysu. To procentuje w przyszłości.
Zdaniem ekspertów, gdy sytuacja się unormuje, ceny reklam wzrosną na pewien czas - pisze Makarenko. (mag)