Finał Festiwalu Kultur Świata
Koncert Finałowy I Festiwalu Kultur Świata Okno na świat odbędzie się 10 września na plaży w Gdyni koło Teatru Muzycznego. Głównym założeniem Festiwalu jest prezentacja najciekawszych produkcji artystycznych, których autorami lub współautorami są twórcy zagraniczni, mieszkający na stałe lub czasowo przebywający w naszym kraju. Poprzez odniesienia do tradycji i kultury własnych narodów i przenoszenia ich na grunt polski wzbogacają naszą kulturę i wyznaczają nowe kierunki jej rozwoju.
Swój udział w Festiwalu zadeklarowali m.in.: urodzony w Teheranie muzyk Jahiar Azim Irani, który w Polsce przebywa od 1997 roku, w Gdyni wystąpi z Jahiar Group; Mamadou Diouf - djembista, wokalista z Senegalu, od 20 lat mieszkający w naszym kraju, wystąpi z zespołem Tam Tam Project; Jose Torres pochodzący z Kuby - wirtuoz instrumentów perkusyjnych, występuje od 20 lat na scenie polskiej, współpracuje z wieloma gwiazdami estrady, jest założycielem pierwszej w Polsce orkiestry salsowej Salsa Tropical; Milo Kurtis - multiinstrumentalista, Grek z pochodzenia, dla którego Polska stała się miejscem pobytu, w Gdyni wystąpi z zespołem Drum Freaks., Trójmiasto reprezentować będą zespoły Navigator oraz Ikenga Drummers, którego założycielem jest pochodzący z Nigerii Larry Okey Ugwu. Szczególnie atrakcyjnie zapowiada się koncert pochodzącej z Londynu jamajskiej grupy Twinkle Brothers, której towarzyszyć będzie góralska kapela Trebunie Tutki. Oba zespoły spotkały się po raz pierwszy w 1991 roku, kiedy to powstał pomysł
połączenia jamajskiej tradycji, roots reggae z tradycyjnym repertuarem góralskim. Wspólna płyta "W Sherwood" stała się trzecim albumem dziesięciolecia World Charts Europe EBU.
Na gdyńskiej plaży nad brzegiem morza, na dużej 10-cio metrowej, plenerowej scenie zaprezentują się wykonawcy z różnych stron świata. Przybyłych na koncert przywitają prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i dyrektor Nadbałtyckiego Centrum Kultury Larry Okey Ugwu. Gospodarzami koncertu będą Agnieszka Szydłowska (prezenterka radiowej Trójki oraz programu 1 Telewizji Polskiej „Po godzianch”) oraz Mariusz Wilczyński (autor animacji m.in. oprawy graficznej w TVP Kultura, współprowadzi program „po godzinach” z Agnieszką Szydłowską). Występ każdego z wykonawców poprzedzi wprowadzenie w świat danej kultury i muzyki, prezentowanej na scenie.
W przerwach pomiędzy występującymi artystami pojawią się na scenie liczne atrakcje m.in.: taniec indonezyjski przygotowany przez Jadwigę Możdzer. Taniec zostanie wzbogacony wizualizacjami przedstawiąjacymi krajobrazy Indonzezji i odmienność kulturową tego zakątka świata.
Wizualizacje pojawią się na ścianie wizyjnej ustawionej z tle sceny i będą towarzyszyć poszczególnym występom zespołów, będą także służyć jako ekran wizyjny, umożliwiając dobry odbiór koncertu. Gdy zapadnie zmrok koncert uświetni występ Teatru Ognia zaproszonego specjalnie na tę okazję z Ostródy. Będzie to szczególnie atrakcyjne widowisko, które również można będzie śledzić na ścianach wizyjnych.
Zapraszamy również do Contrast Cafe - klub festiwalowy. Piwo Reds zapewni dobrą atmosferę podczas koncertu.
Organizatorzy: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Miejski w Gdyni, Radio Gdańsk S.A.
Dyrektor Artystyczny: Lawrence Okey Ugwu
Reżyser: Magdalena Kunicka
Informacje o zespołach biorących udział w Festiwalu Kultur „Okno na Świat”, Gdynia; wrzesień 2005 r.
THE TWINKLE BROTHERS, http://www.twinklemusic.com/
Twinkle Brothers pochodzą z Falmouth Trelawny na północy Jamajki, gdzie w 1962 roku wygrali konkurs pieśni mento. Zespół założył wokalista i kompozytor Norman Grant wraz z bratem Ralstonem. W 1966 roku nagrali dla Leslie Konga swojego pierwszego singla: "Somebody Please HeIp Me". W ciągu następnych czterech lat wydali w studiu sławnego Bunny'ego Lee "We Can Do U Too" oraz "Too Late". Na sukces wydawniczy w postaci pierwszej płyty musieli czekać do 1975 roku. "Rasta Pon Top" dała pojęcie o brzmieniu i charakterze muzyki "Twinkle Brothers", których korzenie znajdują się nie w Trench Town, lecz na wsi jamajskiej. Popularność na rynku europejskim zyskali za sprawą wydanej w 1978 roku płyty "Love" - która jak mówi sam tytuł w całości poświęcona była tematom miłosnym. W roku 1980 przenieśli się do Wielkiej Brytanii, gdzie nagrali rewelacyją, wydaną zresztą również w Polsce płytę "Me No You" i 'Underground". Są również autorami kilku rozdziałów swej dubowej historii np.: "Dub Massacre". Lider zespołu Norman Grant
nagrał pod szyldem "Twinkle Brothers" ponad 30 płyt długogrających, zdobywając popularność na całym świecie, co da się również wyjaśnić ich żywiołowymi występami. Publiczność polska miała okazję zetknąć się z twórczością zespołu po raz pierwszy podczas ich koncertu na VI Festiwalu Róbrege 10 IX 1988 roku w Warszawie, potem na wielkim koncercie "Reggae Anti Apartheid" oraz wielokrotnie później, kiedy to koncertowali z kapelą TREBUNIÓW TUTKÓW po legendarnej sesji, która przyniosła kilka entuzjastycznie przyjętych płyt. W 2004 roku The Twinkle Brothers wystąpili przed kilkuset tysięczną widownią na PRZYSTANKU WOODSTOCK w Kostrzynie nad Odrą. W sierpniu 2005 r. wystąpili na festiwalu reage w Ostródzie.
TREBUNIE-TUTKI
to muzykująca od pokoleń rodzina z Białego Dunajca, która nic nie tracąc ze swego charakteru, przeszła ewolucję od kapeli góralskiej po zespół folkowy koncertujący na największych festiwalach muzyki świata w Europie, a także w Azji i Ameryce Północnej. Hołubi swoją tradycję i muzykuje w rodzinnym gronie już prawie sto lat - od czasów dziadka Budza-Mroza, którego Jan Kasprowicz opiewał w poemacie "Kobziarz Mróz". Umiłowanie tradycji i wierność góralszczyźnie nie ogranicza twórczości zespołu. Opierając się na tradycyjnych instrumentach, skali góralskiej, budowie muzycznej i charakterze wykonania, tworzą "nową muzykę góralską", rozwijając i wzbogacając rdzenną muzykę o nowe melodie, współczesne teksty i awangardowe aranżacje. Kreują oryginalne polskie brzmienie. Chętnie eksperymentują z reggae, rockiem, techno i jazzem współpracując z producentem Włodzimierzem Kleszczem i z wybitnymi artystami, między innymi z jamajską grupą The Twinkle Brothers, zespołami Adriana Sherwooda, kirgiskim Ordo Sakhna, a także z
rodzimymi muzykami - Krzysztofem Scierańskim, Michałem Kulentym, Krzysztofem Herdzinem, Katarzyną Gaertner, Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym i formacjami Włodzimierza Kiniorskiego. Nie stronią także od innych form wyrazu artystycznego. Na festiwal "Kraków 2000" Krzysztof Trebuni-Tutka napisał scenariusz spektaklu "Góralskie Bronowice", którego premiera odbyła się w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie z udziałem aktorów Teatru Witkacego, chóru i tancerzy zespołu Skalni oraz orkiestry kameralnej Simfonietta Cracovia. Biorą udział w filmach ("Girl Guide" J. Machulskiego, "Nad wysokości", "Góralu czy ci nie żal", "Rozrywki rodzinne") i w programach TVP l, TVP 2, TV Polonia, TVN, ARD i ZDF. Trebunie-Tutki jako jedyny zespół z Polski, wielokrotnie znalazł się w pierwszej dziesiątce World Charts Europe Europejskiej Unii Radiowej. ". Ostatni ich występ w Gdańsku odbył się na Festiwalu Unii Radiowej EBU w sierpniu 2005 r.
Nagrody i sukcesy: "W Sherwood", płyta powstała we współpracy z Adrianem Sherwoodem, The Twinkle Brothers chórem afrykańskim i Kiniorem - trzecim albumem dziesięciolecia World Charts Europe EBU "Higher Heights" - płytą miesiąca marca '93 wg "VOX" w Anglii i na TOP 25 Album List-Winter & Spring '95 w Kanadzie
TAM TAM PROJECT
„Nasz zespół powstał z potrzeby realizowania i przekazywania słuchaczom naszych fascynacji muzycznych i kulturowych. Już dawno temu odkryliśmy, że tak naprawdę każdego z nas interesują inne dźwięki, okazało się, że jest to sprawa naszych różnych doświadczeń artystycznych, genów i temperamentów. Tak narodził się nasz multikulturowy styl muzyczny. Na pytanie, „Co gracie?”, odpowiadamy: Gramy muzykę z każdego rejonu świata, która posiada piękno i klasę, dodajemy do tego: muzykę miasta, jazz, house czy klasykę, teksty dotyczące intrygujących nas spraw i wiele radości z tego, że w dzisiejszych czasach możemy swobodnie artystycznie podróżować” (fragment wypowiedzi zespołu)
SKŁAD – TAM TAM PROJECT:
Mamadou Diouf – śpiew
Śpiewa w językach: wolom, francuskim, polskim. Współautor płyty „AFRICAN SNOW”, która w roku 2000 otrzymała tytuł najlepszego WORLD ENTERTAINMENT NETWORK i stała się przebojem radia BBC. Wspołpracuje z Afro Beat’s Sond System oraz Voo Voo
Piotr Jackson Wolski – instrumenty perkusyjne.
Perkusista grający na instrumentach z całego świata. Założyciel szkoły perkusyjnej TAM TAM ACADEMY. Współtworzył nowe odkrywcze projekty z dj-ami m.in. AFRO BEAT’S Sond System, TOCH DJ.amba, Djembe Groove. Współautor audycji „Yatka Matka” w JAZZ RADIO. Współpracował z wieloma artystami.
Leszek Biolik – bass
Współpracował z Obywatelem GC i Republiką. Obecnie pracuje z Fiolką. Jest producentum muzycznym płyt: Fiolki, Marcina Rożynka i Martyny Jakubowicz.
Tytus Wojnowicz – obój
Jego debiutancki krążek „TYTUS” zdobył miano potrónej platyny. Telewizja ogłosiła Tytusa INDYWIDUALNOŚCIĄ Roku ’96. W tym samym roku otrzymał nominację do Fryderyków ’96. INSTRUMENTALISTA Roku’97 wg 131 rozgłośni radiowych.
DRUM FREAKS - Milo Kurtis & co
Milo Kurtis -Multiinstrumentalista, grający na wszelkiego rodzaju instrumentach etnicznych, pochodzących z różnych stron świata. Grek z pochodzenia, dla którego Polska stała się miejscem pobytu, takim samym jak Ameryka, gdzie mieszkał kilkanaście lat. Jest bowiem zwolennikiem świata bez granic. Nie tylko muzycznego. Przygodę z muzyką rozpoczął od występów z Grupą w Składzie na początku lat 70-tych, grając w niej muzykę tzw. intuicyjną, eksperymentalną, z którą wystąpił na Warszawskiej Jesieni. W 1972 roku wspólnie z gitarzystą Wojtkiem Waglewskim założył zespół Ya-Sou, odwołujący się do muzyki etnicznej i folkowej. Od 1975 roku po odejściu Marka Jackowskiego rozpoczął występy w legendarnej grupie Osjan. W 1975 roku razem z Markiem Jackowskim założył jeden z najbardziej uznanych zespołów polskiej sceny Maanam. Równolegle przez półtora roku grał z Osjanem i z Maanamem, ale więzi z Osjanem okazały się silniejsze. Brał udział w powstawaniu zespołu Izrael, grającego muzykę reggae, występował w funkowej grupie
Zgoda, następnie w zespole Deuter oraz Voo Voo. Wielokrotnie występował z Tomaszem Stańko.
W Stanach Zjednoczonych mieszkał najpierw w Nowym Yorku, później w Berkeley w Kalifornii. Występował tam w bardzo różnych zespołach grających muzykę od rocka, folku, muzyki etnicznej do free jazzu. Po trwającej 11 lat nieobecności wrócił do Polski i w grudniu 1996 roku zorganizował koncert poświęcony pamięci Dona Cherry, zmarłego kilka miesięcy wcześniej. W tym czasie reaktywowała się grupa Osjan, ale obecnie największą jego pasją jest grupa Drum Freaks, do której zaprasza oprócz polskich muzyków instrumentalistów z Ameryki, Afryki i Grecji (Bob Stewart, Wallis Buchanan – Jamiroquai, Diamandis Mastrogianakis, Jorge Mascimento i inni).
Po dojściu do zespołu Janusza "Yaniny" Iwańskiego profil grupy uległ zmianie. Pojawiło się więcej elementów melodyczno-harmonicznych. Muzyka zespołu - określana mianem open music jest muzyką otwartą na wszelkie wpływy. W muzyce Drum Freaks spotykamy pierwiastki zaczerpnięte z różnych kultur świata, łączące się z improwizowanymi elementami muzyki jazzowej, elektronicznej i klasycznej. Koncert Drum Freaks to muzyczna szczerość, rytuał rytmu, dźwięków i ciszy, podróż w świat magicznych zjawisk. Milo nazywa swoje koncerty podróżą dookoła mózgu.
Salsa Tropical
Pierwsza w Polsce orkiestra salsowa pod dyrekcją dobrze znanego polskiej publiczności wirtuoza instrumentów perkusyjnych JOSÉ TORRESA. Po 20 latach pracy artystycznej u boku największych gwiazd polskiej estrady zakłada w kwietniu 2000 roku własny zespół, gdzie w końcu może zrealizować i przedstawić swoje rytmiczne korzenie a muzyka, którą proponuje to salsa.
Słowo Salsa - (z j.hiszpańskiego sos) oznacza muzykę kubańską i mówiąc metaforą to...ślub hiszpańskiej gitary i afrykańskiego bębna... Żywiołowość, taneczność i energetyczność tego gatunku jest powszechnie znana. Już od lat 50-tych takie kubańskie rytmy jak rumba, cha cha cha, mambo święciły triumfy w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, zaś gorączką ostatnich lat stała się właśnie salsa. W repertuarze zespołu znajdziecie największe standardy muzyki kubańskiej w wersji oryginalnej - hiszpańskiej jak i z tekstami polskim (m.in. autorstwa Marii Czubaszek) oraz uwaga!!!!! -piosenki polskie w gorącej, nowej latynoskiej aranżacji w rytmach cha cha, salsa, merengue.
Jahiar Group
JAHIAR GROUP powstał w maju 1998 roku w Lublinie. Jest to zespół polsko-perski prezentujący orientalną muzykę: perską, turecką, afgańską, hinduską, a także ukraińskie oraz polskie kompozycje i aranżacje. Grupa uzyskuje ciekawe brzmienie dzięki zastosowaniu oryginalnego, staroperskiego instrumentu strunowego - SANTUR oraz różnego rodzaju bębnów: conga, djembe, darabuka, udu; instr. perkusyjnych, a także akordeonu, gitar, skrzypiec, klarnetu. Całość dopełnia unikalny orientalny śpiew.
JAHIAR AZIM IRANI - lider zespołu urodził się w Teheranie. Wokalista , muzyk, autor tekstów, kompozytor. Zamiłowanie do muzyki wyniósł z domu; jego ojciec śpiewał, matka grała na gavalu - tradycyjnym bębnie obręczowym). W kierunku wokalnym kształcił się od najmłodszych lat. Jego pierwszym nauczycielem był Ojciec. W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na santur jednym z klasycznych instrumentów perskich - pod kierunkiem mistrza: Ali Asgar Zajadzand.
Jego oryginalny, silny, pełen przestrzeni głos spotkał się z uznaniem nie tylko w rodzinnym Iranie, ale także w Turcji, Afganistanie, Indiach jak również w Syrii, w której Jahiar mieszkał przez dłuższy czas. Tam też współtworzył wraz z Khaledem Fuad Heidarem ( mistrzem lutni arabskiej - ud) zespół. Koncertując poznał Polaków, których oczarował jego śpiew i niezwykła gra na santur. Ciekawy świata Irani korzystając z zaproszenia przyjechał do Polski w 1997 roku. Tutaj także zaczął ukazywać piękno muzyki Orientu.
W 1998 roku założył wspólnie z Agnieszką Kołczewską zespół o nazwie Jahiar Group, który natychmiast zyskał grono stałych sympatyków. Śpiewający w siedmiu językach Jahiar, wirtuoz santur zachwyca słuchaczy oryginalnością brzmienia.
Ikenga Drummers
Zespół "Ikenga Drummers" powstał w grudniu 1997 roku. Nazwa zespołu pochodzi z języka IGBO, używanego przez jeden z narodów Nigerii, a oznacza Ducha Opiekuńczego, którego posiada każdy człowiek. Stamtąd pochodzi właśnie założyciel i kompozytor LARRY OKEY UGWU. Pozostali członkowie to rodowici Słowianie.
"Ikenga Drummers" wykonuje muzykę etniczną, będącą połączeniem tradycyjnych rytmów afrykańskich i polskich. Podstawą inspiracji stanowią tu pieśni GOSPEL z Afryki Zachodniej oraz polskie piosenki ludowe oparte na transowych rytmach bębnów. Właśnie bębny (własnoręcznie wykonane przez członków zespołu stanowią podstawę muzyki. Pozostałe instrumenty to oryginalne instrumenty perkusyjne pochodzące z Afryki. Całość muzyki dopełniają tancerki AFRO DANCE, których taniec rozbudzi najtwardsze dusze.