Trwa ładowanie...
d365gpf

"Eugeniusz Oniegin" w WOK-u


"Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego - sceny liryczne w trzech aktach - wystawi w kwietniu Warszawska Opera Kameralna. Trzy premiery z trzema obsadami spektaklu zaplanowano na dni 26, 27 i 28 kwietnia.

d365gpf
d365gpf

Swojego "Eugeniusza Oniegina" - znanego z późniejszych wykonań na wielkich scenach operowych - Czajkowski przeznaczył początkowo dla teatru kameralnego w Moskwie i zespołu młodych artystów, złożonego ze studentów tamtejszego Konserwatorium. W takim wykonaniu odbyła się prapremiera utworu.

Do podobnego wykonania "Eugeniusza Oniegina" skłonił dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, Stefana Sutkowskiego, znany skrzypek i pedagog z Petersburga, Valentin Stadler. Kierownictwo muzyczne nad warszawską inscenizacją objął syn skrzypka, również skrzypek, a także dyrygent, Siergiej Stadler.

Podejmując się swojego zadania, Siergiej Stadler zwrócił uwagę, jak wielką wagę sam Czajkowski przykładał do kameralnego wykonania "Eugeniusza Oniegina". Właśnie wykonanie w konserwatorium to moje marzenie. Opera jest przeznaczona dla skromnego zespołu i małej sceny. Sądzę, że inscenizacja opery z jej bezpretensjonalnym tematem, cudownym tekstem, zwykłymi ludzkimi uczuciami i sytuacjami powinna wywołać poetyckie wrażenie - zacytował Stadler słowa kompozytora.

Skrzypek i dyrygent podkreślił także, że Czajkowski celowo odsunął swoją operę od literackiego pierwowzoru - poematu Aleksandra Puszkina. Kompozytor - jak uznał Stadler - stworzył całkowicie inne dzieło, mieszczące się raczej w tradycji opery włoskiej, które sam określał jako intymny i poruszający dramat.

d365gpf

W warszawskiej inscenizacji "Eugeniusza Oniegina" na scenie Opery Kameralnej wystąpią na zmianę: Tatiana Hempel, Olga Pasiecznik i Marta Wyłomańska - jako Tatiana, Dorota Lachowicz, Monika Lendzion i Anna Radziejewska - jako Olga, oraz Andrzej Klimczak, Artur Ruciński i Witold Żołądkiewicz - jako Oniegin. W roli Leńskiego będzie można posłuchać Rafała Bartmińskiego, Zdzisława Kordyjalika i Tomasza Krzysicę.

Dzieło zainscenizował i wyreżyserował Ryszard Peryt, scenografię zaprojektował Andrzej Sadowski. Obok Siergieja Stadlera, drugim dyrygentem jest Tadeusz Karolak. (mk)

Zobacz także:
stronę Warszawskiej Opery Kameralnej

d365gpf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d365gpf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj