Dziecinnie prosty Internet
Przeprowadzony w slumsach Delhi eksperyment ukazał,
jak szybko wychowane na ulicy niepiśmienne dzieci są w stanie
nauczyć się podstaw obsługi komputera i korzystania z Internetu.
Eksperyment, sponsorowany przez rząd indyjski, instytucje lokalne i Bank Światowy miał na celu zbadanie, jaką rolę w edukacji milionów indyjskich analfabetów może odegrać komputer.
Wyniki eksperymentu były zaskakujące. Ukazały one, jak wiele są w stanie nauczyć się dzieci nie mające żadnego doświadczenia w dziedzinie obsługi komputera i nie znające prawie lub wcale języka angielskiego.
Pomysłodawcą projektu jest Sugata Mitra, koordynator badań i rozwoju w firmie zajmującej się produkcją oprogramowania w Delhi. Umieścił on komputer na ścianie budynku w dzielnicy dla najbiedniejszych i obserwował efekty.
Na początku dzieci zainteresowały się ikonami na monitorze a potem, stopniowo, nauczyły się podstawowej obsługi komputera i po ośmiu minutach poruszały się po Internecie.
Po kilku dniach korzystały już z programów graficznych takich jak MSpaint, potrafiły także tworzyć foldery i przenosić do nich obiekty. Następnym krokiem było ładowanie gier i granie. Ale na tym się nie skończyło. Zanim minął miesiąc, dzieci odkryły w sieci pliki muzyczne MP3 i ściągały z Internetu piosenki.
Eksperyment z "dziurą w ścianie" przeprowadzono także w innym indyjskim mieście Mandatusi i jego wyniki były prawie identyczne. (agu)