Dzieci cenią markę
47% młodych respondentów biorących udział w badaniu zrealizowanym przez ARC Rynek i Opinia wspólnie ze SFeRa modern media solutions i Fox Kids Polska, twierdzi, że ma dla nich znaczenie, jakiej firmy są używane przez nich przedmioty i produkty. Dla 1/3 ankietowanych nie jest to ważne, a co 4 nastoletni respondent nie potrafi powiedzieć, czy woli produkty znanych firm.
"Badaniem objęta została grupa dzieci w wieku 10 – 14 lat, czyli w okresie, w którym podejmuje się już świadome decyzje na temat wyboru takiej a nie innej marki produktów"- mówi Piotr Czyżewski, dyrektor do spraw badań w ARC Rynek i Opinia. Jest to grupa od dłuższego czasu uważnie obserwowana przez producentów, którzy wiedzą, że stosunek do marki wyrobiony właśnie w tym czasie ma wpływ na decyzje konsumenckie podejmowane w dorosłym życiu.
Markowe ciuchy i jedzenie
Prawie 60% nastolatków biorących udział w ankiecie wskazała,że na markę zwracają uwagę szczególnie przy kupnie ubrań i butów. Ponad 57% dzieci lubi wybierać przekąski znanych producentów. Niewiele mniej (56,3%) respondentów szuka znanych marek wśród sprzętu grającego. Liczą się także markowe napoje, kosmetyki, rowery i szkolne przybory.
Dzieci a reklama
Zdecydowana większość młodych respondentów, bo blisko 63% jest zdania, że reklamowane produkty nie są ani lepsze, ani gorsze od tych nie reklamowanych. Tylko niespełna 16% ankietowanych dzieci stwierdziło, że reklama świadczy o wyższości danego produktu nad innymi.
Co ważniejsze dzieci częściej czerpią swoją wiedzę na temat produktów od swoich rówieśników, bądź rodziców. To oni są najczęstszym źródłem informacji o markach. Media i emitowane w nich reklamy znalazły się na dalszych pozycjach.
"Reklama nie robi już na dzieciach tak wielkiego wrażenia, są już do niej przyzwyczajone, a sam fakt występowania danego towaru w reklamie nie przesądza o jego postrzeganiu, zwłaszcza na tle produktów nie reklamowanych w ogóle" – ocenia Piotr Czyżewski.
Pomimo nasilonych działań reklamowych producentów, najważniejszymi źródłami informacji mających wpływ na postrzeganie marek oraz na preferencje w tym względzie pozostają rówieśnicy i rodzicie.
Kto wybiera?
Wybór marki dla dziecka również nie odbywa się poza jego wolą. Oczywiście w połowie są to decyzje, na które mają wpływ również rodzice czy opiekunowie, ale 41% młodych respondentów deklaruje, że jest to ich suwerenna decyzja. (iza)