Dwóch kandydatów do Oscara od piątku w kinach
Dwa filmy kandydujące do tegorocznej nagrody
Oscara - "Good Night, and Good Luck" George'a Clooneya i
"Tajemnica Brokeback Mountain" Anga Lee - oraz najnowszy obraz z
serii "Różowa Pantera" to filmy, które trafią na ekrany
polskich kin.
"Good Night, And Good Luck" nominowano do Oskara w sześciu kategoriach (m.in najlepszy film i najlepsza reżyseria). Fabuła filmu opiera się na wydarzeniach z życia dziennikarza stacji CBS, Edwarda R. Murrowa, który w połowie lat 50. wypowiedział medialną wojnę senatorowi Josephowi McCarthy'emu. McCarthy zainicjował kampanię, w której wiele osobistości ze świata amerykańskiej polityki, kultury i show biznesu oskarżono o działalność na rzecz komunistów.
Najnowszy obraz Anga Lee - "Tajemnica Brokeback Mountain" - opowiada o homoseksualnej miłości dwóch współczesnych kowbojów. Film dostał najwięcej - osiem - nominacji w tegorocznej edycji Oscarów. Towarzyszyła mu atmosfera skandalu, niektóre z amerykańskich kin (m.in. w stanie Utah), wycofały go z repertuaru, określając jako "niemoralny". Mimo kontrowersji obraz ten nagrodzono już kilkakrotnie, m.in. czterema Złotymi Globami w styczniu, a w ubiegłym roku Złotymi Lwami w Wenecji.
W "Różowej Panterze" Shawna Levy'ego i Ivana Reitmana - prequelu oryginalnego filmu Blake'a Edwardsa z 1964 r. z Petterem Sellersem w roli głównej - inspektora Clouseau gra Steve Martin. Po meczu na podparyskim Stade de France zostaje zamordowany słynny trener piłkarski, a z jego palca znika pierścień z diamentem - tytułowa Różowa Pantera. Główną podejrzaną jest narzeczona zabitego, piosenkarka Xania (w tej roli amerykańska gwiazda pop Beyonce Knowles).
W piątki na ekrany kin trafi także "Czeski sen" Filipa Remundy i Vita Klusaka, studentów słynnej praskiej szkoły filmowej FAMU. Obraz stał się w Czechach wydarzeniem nie tylko filmowym, ale także społecznym - reżyserzy zaaranżowali kampanię promocyjną dla fikcyjnego supermarketu "Czeski sen". Studentom pomogli specjaliści od reklamy, wymyślono logo supermarketu, reklamy telewizyjne i radiowe, plakaty. W "dniu otwarcia" fasadę nieistniejącego supermarketu szturmowało prawie dwa tysiące ludzi.
Kolejne piątkowe premiery to futurystyczna wersja klasycznej bajki o ożywionej lalce - "Pinokio, przygoda w przyszłości" (w reżyserii Daniela Robichauda) oraz dokument "Wspaniałe Pustkowie. Spacer po Księżycu 3D" Marka Cowena z narracją Toma Hanksa. (neska)