Drobne przyjemności w życiu są ważne


Polacy cenią sobie drobne przyjemności - czynności i drobne zakupy
- postrzegając je jako ważny element współczesnego, stresującego
życia.

12.07.2007 08:00

Najczęściej źródłem takich "drobnych przyjemności", które pozwalają oderwać się od codzienności, dają odprężenie i podnoszą na duchu są czynności i sytuacje związane z odpoczynkiem, kontaktami rodzinnymi i towarzyskimi. Istotne i sprawiające przyjemność są także pewne rodzaje zakupów - konkretnych rzeczy czy usług, przy czym takie wydatki wiążą się często ze sprawianiem przyjemności innym osobom. Za takie zakupy, będące źródłem drobnych przyjemności ciągle jeszcze najczęściej płaci się gotówką - wynika z badania RI Pentor.

Respondenci spędzają czas wolny od pracy, szkoły czy zajęć domowych w inny sposób niż chcieliby to robić - większość chciałaby wyjeżdżać za miasto, wypoczywać i dbać o siebie, gdy tymczasem faktycznie najwięcej osób ogląda telewizję, spotyka się z bliskimi, czyta książki i gazety lub pracuje na działce. Zapytani przez instytut badawczy RI Pentor o spędzanie czasu wolnego najczęściej wskazywali oglądanie telewizji (29% wskazań), spotykanie się z bliskimi (krewnymi lub przyjaciółmi) - 21%, czytanie książek lub gazet (20%), pracę w ogrodzie lub na działce (19%). Na "leniuchowaniu", czy wysypianiu się spędza wolny czas 14% badanych, na wycieczkach za miasto 9%, na dbaniu o siebie (kosmetyka, fryzjer, solarium, kąpiel) - 4%. Natomiast badani chcieliby w wolnym czasie wyjeżdżać za miasto (27%), "leniuchować" (18%), spotykać się z krewnymi i przyjaciółmi (16%), dbać o siebie 13% lub czytać 12%.

Często łatwiej sprawić sobie lub komuś drobną przyjemność konkretnymi zakupami. Ponad dwie trzecie osób (69%) traktuje zakupy niektórych konkretnych rzeczy czy usług jako przyjemności. Deklaracje takie składa przy tym znacząco więcej mężczyzn (74%) niż kobiet (64%).

Najwięcej, bo 79% badanych deklaruje, że drobną przyjemność stanowi dla nich kupienie sobie słodyczy. Na drugim miejscu rankingu przyjemnych zakupów znalazły się wyjazdy weekendowe (67%), a na trzecim wydatki związane z zakupem perfum, kosmetyków (66% wskazań).
Dla 64% badanych przyjemność stanowi wyjście do kawiarni lub restauracji. Ponad połowa respondentów wskazywała także na zakup kwiatów, książek lub prasy (w obu przypadkach po 59% wskazań), zakup biletów do kina lub na imprezy kulturalne (55%), a także zakup biżuterii i dodatków oraz alkoholu (po 50% wskazań).

Z wypowiedzi respondentów wynika, że na większość takich przyjemności mogą sobie oni pozwolić tylko kilka razy w miesiącu lub nawet rzadziej. Wśród "przyjemnych" wydatków dokonywanych z częstotliwością do jednego tygodnia (czyli codziennie, dwa razy lub raz na tydzień) badani najczęściej wymieniali zakup słodyczy (łącznie 78% wskazań), książek i prasy (49%), napojów alkoholowych (44%) oraz wyjście na miasto (23%). Zdecydowanie rzadziej - w większości przypadków raz na miesiąc lub jeszcze rzadziej - pozwalamy sobie na takie wydatki, jak wyjazdy weekendowe (74%), zakup płyt CD/DVD (76%), biletów do kina, teatru oraz na imprezy kulturalne (80%), kwiatów (81%), kosmetyków (81%), kupno odzieży (84%) czy biżuterii i dodatków (93%).

"W badaniu Pentora drobne przyjemności kojarzą się bardziej ze sferą ducha niż materii. Najchętniej zaś wybieramy przyjemności darmowe lub niemal bezpłatne, jak np. oglądanie telewizji. Pod tym względem dogoniliśmy już Amerykanów. Wśród materialnych przyjemności prym wiodą słodycze. To nie dziwi, jako że węglowodany są dla większości ludzi najprostszym i najszybszym rozrusznikiem ośrodków przyjemności w mózgu" - skomentował wyniki badania psycholog społeczny Profesor Janusz Czapiński.

Jedynie co dziesiąty z respondentów (9%) nie kupuje żadnych prezentów swoim bliskim po to, by sprawić im przyjemność. 90% osób dokonuje takich zakupów dla rodziny i znajomych; najczęściej są to słodycze (28%), kosmetyki (15%), odzież i obuwie (12%). Książki dla bliskich kupuje 6% badanych, kwiaty - 5%.

Respondenci deklarują, że średnio miesięcznie na drobne przyjemności najczęściej wydają od 50 do 100 zł (23% badanych). Nieco mniejsza grupa wydaje od 100 do 200 zł (22%). 14% badanych wydaje poniżej 50 zł, taki sam procent pozwala sobie na wydatki w przedziale od 200 do 300 zł. Powyżej 1000 zł na przyjemności średnio w miesiącu przeznacza 2% osób.

Badanie pokazuje, że dominującym sposobem płacenia za drobne przyjemności jest gotówka. W ten sposób, w zależności od kategorii, płaci od 62% badanych w przypadku zakupu płyt CD/DVD do 86% w przypadku zakupu słodyczy. Karty płatniczej do płacenia za drobne przyjemności używa od 2% badanych w przypadku zakupu kwiatów do 14% w przypadku zakupu obuwia.

"Pewną niespodzianką był dla nas niewątpliwie spory dystans miedzy preferowanymi, a faktycznie realizowanymi sposobami spędzania czasu wolnego oraz jak dużą rolę w życiu Polaków odgrywają drobne przyjemności - zarówno te ze sfery niematerialnej, jak i te codzienne, których zaspakajanie częściej łączy się z zakupami konkretnych rzeczy i usług" - powiedział Eugeniusz Śmiłowski, prezes Research International Pentor.

Badanie RI Pentor przeprowadził na zlecenie Visa Europe.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)