Do Finlandii nie wjadą już rosyjskie samochody. Zakaz wjazdu wszedł w życie

Finlandia zakazała wjazdu samochodów z rosyjskimi tablicami rejestracyjnymi. Ograniczenie weszło w życie w nocy z piątku 15 września na sobotę 16 września o godzinie 00:00. Według fińskiego rządu zakaz dotyczy wszystkich samochodów osobowych mających mniej niż 10 miejsc.

Fiński celnik sprawdza samochód Nissan przewożony przez rosyjskich turystów na stacji granicznej Nuijamaa w Lappeenrancie we wschodniej Finlandii
Fiński celnik sprawdza samochód Nissan przewożony przez rosyjskich turystów na stacji granicznej Nuijamaa w Lappeenrancie we wschodniej Finlandii
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | Heikki Saukkomaa
oprac. MUP

16.09.2023 08:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Teraz do kraju skandynawskiego samochód zarejestrowany w Rosji będą mogli sprowadzić wyłącznie obywatele UE zamieszkujący na stałe w Rosji, członkowie ich rodzin, dyplomaci lub osoby im równorzędne. Możliwe to będzie także ze względów humanitarnych.

Rosyjskie samochody, które już wjechały na terytorium kraju, muszą opuścić jego terytorium w ciągu sześciu miesięcy. – Wprowadzany zakaz obejmie Rosjan mieszkających na stałe w Finlandii – uściśliła szefowa MSZ Elina Valtonen.

Według danych fińskiej straży granicznej dotychczas ok. 75 proc. wjeżdżających do Finlandii przez wschodnią granicę, to osoby posiadające podwójne obywatelstwo (tj. rosyjskie i inne unijne, np. fińskie), mające prawo stałego pobytu lub też podróżujące ze względu na więzy rodzinne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

– Zakaz powinien więc znacząco obniżyć liczbę samochodów na rosyjskich tablicach przekraczających granicę – podkreślono na konferencji w Helsinkach. – Rosyjskie samochody nie będą jednak podlegać konfiskacie – mówiła szefowa fińskiej dyplomacji, o ile nie będą mieć związku z popełnionym przestępstwem.

Finlandia dołącza do reszty krajów bałtyckich

Wcześniej w tym tygodniu zakaz wjazdu dla samochodów na rosyjskich tablicach rejestracyjnych, a także wytyczne związane z ich zarekwirowanym wprowadziły państwa bałtyckie.

Fińskie władze – tłumaczyła Valtonen – potrzebowały więcej czasu niż kraje bałtyckie na interpretację i zastosowanie się do unijnych wytycznych, ze względu m.in. na inną – w porównaniu z innymi krajami – "pozycję Finlandii", jako kraju mającego długą granicę z Rosją (ponad 1300 km).