Czy książka szkolna musi być brzydka? Okładka książki jest nieważna?
Znany artysta grafik Andrzej Pągowski wraz z Narodowym Centrum Kultury rozpoczęli kampanię społeczną, mającą zwrócić uwagę na estetykę wydawanych w Polsce książek i gazet oraz opakowań różnych produktów. "Pokażemy, że dobry tekst może być piękny, literatura piękna powinna być także ładna, a w książce należy też docenić okładkę" - piszą organizatorzy kampanii i zapraszają na seminarium, które odbędzie się podczas Warszawskich Targów Książki.
Organizatorzy kampanii chcą przypomnieć korzenie polskiej ilustracji. Zwrócą też uwagę na dawniejsze dokonania polskich ilustratorów i twórców grafiki wydawniczej. Do współpracy zaproszeni zostali graficy i ilustratorzy młodego pokolenia, polscy graficy nagradzani w zagranicznych konkursach, fotografowie i fotoedytorzy. Do dyskusji nad kondycją kultury wydawniczej w Polsce zaproszeni zostali przedstawiciele wydawnictw, koncernów medialnych i środowisk artystycznych.
W ramach kampanii "Uważaj jak czytasz. Ilustracje" organizatorzy szczególną uwagę poświęcą edukacji, czyli książce dla dzieci, a także odpowiedzą na pytanie: czy książka szkolna musi być brzydka i dlaczego?
"Uświadomimy, że poczucie estetyki można kształtować poprzez zachęcanie najmłodszych do obcowania z estetycznymi wydawnictwami. Bazując na coraz większym zainteresowaniu publikacjami dla dzieci oraz wierząc, że dzieci mające styczność z ładnymi przedmiotami, a w tym przede wszystkim z pięknymi książkami, wyrabiają sobie gust, uczą się krytycznie patrzeć i na dalszym etapie rozwoju zaczynają odczuwać potrzebę estetyzacji otoczenia, proponujemy ogólnopolską kampanię społeczną, której zadaniem będzie wzrost poczucia estetyki wśród Polaków" - piszą organizatorzy kampanii.
W ramach kampanii odbędzie się seminarium poświęcone tematyce estetyki wydawanych w Polsce książek i gazet. Podczas spotkania próbie konfrontacji poddane będzie myślenie o książce w kategoriach ekonomicznych i estetycznych. Rozmowy będą dotyczyć m.in. potrzeb estetycznych czytelników, omówienie kryteriów, jakimi kierują się dyrektorzy artystyczni w wydawnictwach oraz zastanowienie się nad tym, jakie korzyści może przynieść skłonienie czytelnika do zwracania uwagi na szatę graficzną publikacji. Seminarium dla wydawców książek i reprezentantów mediów odbędzie się w piątek 17 maja w godzinach 15.00-16.00 w Sali Paryż B na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Pomysłodawcą całej kampanii realizowanej przez Narodowe Centrum Kultury jest Andrzej Pągowski.
Andrzej Pągowski (1953), - artysta grafik, absolwent PWSSP w Poznaniu. Jest jednym z najbardziej znanych i cenionych autorów plakatów filmowych, teatralnych i festiwalowych. Ilustruje także książki, projektuje okładki płyt i murale. Jest laureatem licznych nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych. Jego prace znajdują się w wielu galeriach i muzeach świata.
Od 2010 r. Andrzej Pągowski komentuje otaczającą nas rzeczywistość na stronach WP.PL. Zapraszamy do oglądania galerii: Pągowski wirtualnie.