Trwa ładowanie...
d3io06c
02-10-2002 12:22

Co rząd zagwarantuje, by ratować Daewoo-FSO

Ewentualne gwarancje rządowe dla nowej spółki, która ma powstać na bazie żerańskich zakładów Daewoo FSO, będą sięgały kilkudziesięciu milionów dolarów, a nie kilkuset, jak na początku mówiono - poinformował minister gospodarki Jacek Piechota.

d3io06c
d3io06c

Dodał, że w toku negocjacji, które trwają od kilku miesięcy, poziom oczekiwanych gwarancji zmniejszył się kilkakrotnie.

Decyzja w sprawie podziału udziałów oraz warunków wejścia inwestora do nowej spółki NSC - New Small Company powstającej na bazie części majątku żerańskiej Daewoo-FSO ma zapaść pod koniec października. Koncepcja utworzenia nowej spółki pojawiła się po ogłoszeniu bankructwa koreańskiej firmy Daewoo-Motor.

Piechota podkreślił, że obecnie trudno jeszcze powiedzieć jakie oczekiwania zostaną sformułowane przez inwestora i w jakim obszarze trzeba będzie negocjować z ministrem finansów o możliwościach zaangażowania się rządu w nowe przedsięwzięcie.

Wobec groźby upadku firmy Daewoo-FSO, na początku czerwca tego roku podjęto decyzję o warunkowym przejęciu części majątku produkcyjnego spółki i utworzeniu na jego bazie NSC. Warunkiem jest uzgodnienie przez głównych akcjonariuszy spółki, czyli Daewoo Motor i skarb państwa, majątku wnoszonego do NSC oraz uzgodnienie przez nich i wierzycieli spółki, a więc przez polskie i koreańskie banki, udziałów w NSC.

d3io06c

Obecnie jedyną firmą zainteresowaną wejściem do nowo tworzonej spółki jest MG Rover, choć trwają rozmowy na temat wejścia innych inwestorów. Rover planuje uruchomienie w NSC produkcji samochodów i silników. Zakłada, że przez dwa lata fabryka na warszawskim Żeraniu będzie nadal produkowała samochody Daewoo - lanosa i matiza. Jednocześnie równolegle byłaby przenoszona do NSC linia produkcyjna Rovera.

Spółka NSC ma być znacznie mniejsza niż FSO. Będzie mogła zatrudnić ponad tysiąc osób. Obecnie fabryka zatrudnia 3100 pracowników.

Żerańska spółka jest zadłużona w 6 polskich bankach na 591 milionów złotych. Oprócz tego jest winna 653 miliony złotych koreańskiemu K-EximBankowi i ponad 3 miliardy złotych koncernowi Daewoo Motor. (mp)

d3io06c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3io06c
Więcej tematów