Co Polacy wiedzą o dostępności funduszy unijnych? Są wyniki sondażu
Tylko co dziesiąty Polak ma pełną świadomość, jakie fundusze unijne są dostępne dla osób prywatnych i przedsiębiorców - wynika z sondażu dla Wirtualnej Polski. A aż 56,3 proc. badanych nie wie, jakie środki mogą być dostępne.
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego
Przez ostatnie 20 lat Fundusze Europejskie wsparły rozwój wielu inwestycji oraz inicjatyw zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnym. W ramach dofinansowania przedsiębiorcy mogą prowadzić prace nad innowacjami, rozwojem kompetencji, cyfryzacji, jak również rozwijać współpracę międzynarodową.
Dla osób prywatnych dostępne programy między innymi na dofinansowanie termoizolacji, podniesienie kompetencji zawodowych, rozpoczęcie działalności gospodarczej, wsparcie osób wykluczonych społecznie i wiele innych skierowanych na poprawę standardu życia.
Według najnowszego badania United Surveys dla Wirtualnej Polski zaledwie 9,7 proc. Polaków ma pełną świadomość, jakie fundusze unijne są dostępne dla osób prywatnych i przedsiębiorców. Kolejne 31,7 proc. respondentów deklaruje, że ma częściową wiedzę na ten temat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednak aż 56,3 proc. badanych przyznaje, że nie wie, jakie środki mogą być dostępne – w tym 28,4 proc. odpowiedziało, że raczej nie posiada tej wiedzy, a 27,9 proc. przyznało, że zdecydowanie jej nie ma. Niezdecydowanych w tej kwestii było jedynie 2,3 proc. respondentów.
Brak wiedzy o funduszach może spowalniać rozwój i innowacyjność
Brak wiedzy na temat dostępnych funduszy unijnych może mieć daleko idące konsekwencje zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Fundusze te są często kluczowe w finansowaniu projektów związanych z rozwojem firm, innowacjami czy poprawą infrastruktury. Ograniczona wiedza na temat procedur aplikacyjnych skutkuje nie tylko mniejszą liczbą aplikacji o te środki, ale także ich niższą jakością, co może wpływać niekorzystnie na wykorzystanie dostępnych funduszy.
Dlatego konieczne jest o wdrożenie skuteczniejszych działań edukacyjnych, takich jak szkolenia, kampanie informacyjne oraz łatwo dostępne portale internetowe, które w prosty sposób przedstawiałyby możliwości wsparcia finansowego. W szczególności przedsiębiorcy potrzebują większej świadomości, jak mogą wykorzystywać dostępne środki na rozwój działalności.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 25-27 października 2024 roku za pomocą metod CATI i CAWI.
Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego