Bułgaria: krach Bałkanu za 120 mln dolarów
Krach linii lotniczych Bałkan kosztował Bułgarię 120 mln dolarów. Liczba podróżnych, korzystających z samolotów bułgarskich przewoźników powietrznych, spadła o ponad 200 tys.
08.12.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Według danych bułgarskiego Instytutu Lotnictwa, przed upadkiem Bałkanu samoloty miejscowych przewoźników przewoziły prawie 70% pasażerów latających do Sofii, Warny czy Burgas. Obecnie 80% tego ruchu przejęli przewoźnicy zagraniczni. Przykładem może być choćby obsługiwana obecnie wyłącznie przez LOT linia do Warszawy, z której korzystają głównie Bułgarzy udający się do Stanów Zjednoczonych.
Inną konsekwencją bardzo trudnej sytuacji finansowej linii lotniczych Bałkan jest emigracja pilotów. Zatrudnienie za granicą znalazło już 230 z nich.
Przed laty Bałkan był pod względem potencjału drugim po Aerofłocie przewoźnikiem powietrznym w Europie Wschodniej. Półtora roku temu zagrożona likwidacją firma została sprzedana za grosze izraelskiemu koncernowi Zeevi Group. Nowy właściciel, zamiast ją ratować przed ostatecznym upadkiem, wyprzedał prawie cały jej majątek i w konsekwencji sąd musiał ogłosić niewypłacalność Bałkanu i mianować syndyków. (jask)