Benedykt XVI zamierza ogłosić nową encyklikę społeczną
Benedykt XVI jeszcze w tym roku zamierza ogłosić nową encyklikę społeczną, która ma zawierać odpowiedź Kościoła na problemy wynikające z globalizacji - dowiedział się nieoficjalnie "Dziennik". Papież formułuje w niej przesłanie o konieczności globalnej solidarności między pokoleniami i regionami.
Jak ustalił "Dziennik", prace związane z drugą encykliką Benedykta XVI trwają obecnie w Papieskiej Radzie "Iustitia et Pax", która zajmuje się zagadnieniami społecznymi. Papież chciałby, aby dokument został opublikowany jeszcze w tym roku z okazji 20. rocznicy ogłoszenia wielkiej encykliki społecznej Jana Pawła II "Sollicitudo rei socialis".
Najbardziej prawdopodobny jest grudzień. Jednak, jak w przypadku pierwszej encykliki Benedykta XVI "Deus caritas est" (Bóg jest miłością), mogą się pojawić problemy z tłumaczeniami, wówczas ogłoszenie dokumentu nastąpi zapewne na początku 2008 r.
Według informacji "Dziennika" z kół zbliżonych do Watykanu, Benedykt XVI chce poruszyć w encyklice problemy związane z globalizacją. Zasadniczym przesłaniem dokumentu ma być wezwanie do solidarności w wymiarze globalnym. Kościół dostrzega fakt globalizacji, chodzi jednak o to, aby wszyscy mogli z niej skorzystać, by nie powodowała ona pogłębiania różnic materialnych między regionami.
Ważnymi elementami dokumentu mają być kwestie ochrony życia i natury. Papież wiąże te zagadnienia. Zwraca uwagę, że życie ludzkie oraz zasoby naturalne powinny podlegać bezwzględnej ochronie.
Sprawa ochrony życia jest dla Benedykta XVI okazją do sformułowania tezy o solidarności między pokoleniami. Jej wyrazem jest posiadanie potomstwa. Spadek dzietności powoduje większe obciążenia dla młodego pokolenia, które musi płacić na ubezpieczenia społeczne dla ludzi starszych. Zbyt mała liczba młodych ludzi jest powodem załamania się tego systemu w niektórych krajach Europy. Dlatego trzeba chronić życie i promować dzietność. Dla papieża posiadanie dzieci to przejaw solidarności międzypokoleniowej, zaś niechęć do ich posiadania to przejaw egoizmu i odrzucenia Boga. (PAP)