Asfaltowy budyń

W upał asfalt na drogach w Polsce topi się
jak masło. Jak to możliwe, że na gorącym południu Europy, w USA,
albo w Australii tak się nie dzieje? - dziwi się "Metro".

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Podczas gdy na drodze międzystanowej I-15 między Los Angeles a Las Vegas wśród pustynnych piasków śmigają ogromne amerykańskie ciężarówki, w zielonej Polsce przy 30 stopniach C obowiązuje za dnia całkowity zakaz ruchu samochodów cięższych niż 12 ton. Powód? Asfalt odkształca się i topi.

Problem w tym, że nasze drogi mają od 10 do 20 lat. Kiedy je budowano, materiały odporne na wysokie temperatury nie były dostępne. Dlatego w całej Polsce wymienia się nawierzchnię. - mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Obecnie tylko około połowa krajowych dróg jest odporna na upały. Szacujemy, że za ok. 3 lata będzie ich już tyle, że zakazy nie będą potrzebne- mówi.

Bardzo późno zaczęliśmy dostosowywać nawierzchnie do obciążeń, jakie powodują coraz cięższe tiry - tłumaczy Grzegorz Schmidt, technolog z tarnowskiej firmy Poldim. Zarządcy dróg tłumaczą się też specyfiką polskiego klimatu. W Hiszpanii, Portugalii czy Włoszech latem jest dużo cieplej, ale zimą nie ma takich mrozów jak u nas - wyjaśnia Mrugasiewicz. W Polsce rozpiętość temperatur asfaltu w ciągu roku sięga 70-80 stopni C. Twardszy asfalt nie topiłby się latem, za to kruszyłby się zimą.

Z podobnym klimatem, jak nasz muszą sobie radzić Niemcy i Amerykanie. W obu krajach ok. 60% dróg zbudowanych jest nie z czarnego asfaltu, tylko szarego betonu. W Polsce ta technologia nie jest używana prawie wcale. Najbardziej znana droga z betonu, która łączy Wrocław i Zgorzelec, została wybudowana 70 lat temu.

Koszty budowy betonowych dróg są porównywalne z asfaltowymi. Drogi te są dużo bardziej odporne na temperatury i trwalsze, więc oszczędza się na naprawach w przyszłości- przekonuje Piotr Kijowski, technolog ze spółki "Polski Cement". Dlatego w Europie Zachodniej w wielu miejscach pokrywa się drogi asfaltowe betonem. Jest jeszcze jedna zaleta. W Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii na betonowych drogach dochodzi do nawet o 60% mniej wypadków, bo na jasnej nawierzchni dużo łatwiej zauważyć inne samochody -mówi Kijowski. (PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Skarbówka rozesłała pisma. Tuż przed świętami
Skarbówka rozesłała pisma. Tuż przed świętami
Pożar kościoła w Lublinie. Jest komunikat parafii
Pożar kościoła w Lublinie. Jest komunikat parafii
Dogadają się za plecami Ukrainy? Niepokojące słowa Putina
Dogadają się za plecami Ukrainy? Niepokojące słowa Putina
Coraz więcej małżeństw Polaków z cudzoziemcami. Kogo wybierają?
Coraz więcej małżeństw Polaków z cudzoziemcami. Kogo wybierają?
Syria walczy z ISIS. Służby wyeliminowały jednego z kluczowych dowódców
Syria walczy z ISIS. Służby wyeliminowały jednego z kluczowych dowódców
Oni są gotowi wysłać wojska do Ukrainy. Jest lista chętnych
Oni są gotowi wysłać wojska do Ukrainy. Jest lista chętnych
Działo się w nocy. Trump pochwalił się uderzeniem w Afryce
Działo się w nocy. Trump pochwalił się uderzeniem w Afryce
Kreml boi się o Krym? Rosja ogranicza internet na półwyspie
Kreml boi się o Krym? Rosja ogranicza internet na półwyspie
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Rosja przygotowuje eskalację na wschodzie NATO? Ekspert ostrzega
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Doradca Zełenskiego chce, by Europa współfinansowała ukraińską armię
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
Rosja rozszerza rejestr "terrorystów". Wzrost liczby nieletnich
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii
"Potężny i śmiertelny cios". USA uderzyły w Nigerii