Kobiety czekają przed salą rozpraw
- W Afganistanie funkcjonują trzy systemy prawne. Pierwszy, czyli formalny, sprawowany przez sądy, prokuraturę i policję. Podstawą jego funkcjonowania jest Konstytucja z 2004r., kodeksy oraz poszczególne ustawy. Drugi, nieformalny sprawowany jest przez szury, zgromadzenia plemienne i dżirgi. Szura, podobnie jak dżirga od dawna funkcjonuje w społeczeństwie afgańskim. Wywodzi się z zawartej w Koranie zasady konsultacji. Jej istotą jest swoboda naradzania się, wymieniania poglądów oraz wspólne podejmowanie decyzji. Członkowie szury wybierani są pośród lokalnych oligarchów. Może występować pod dwoma postaciami: zgromadzenia starszyzny i zebrania islamskich uczonych (tzw. Ulema). Dżirga popularna jest bardziej wśród Pasztunów. Trzeci system prawny, to prawo Talibów. Najmniej wiadomo na temat tego systemu, jednak jest on często wybierany przez lokalną ludność. Wiąże się to z kilkoma powodami, przede wszystkim liczy się szybkość. Talibowie 24 godziny na dobę są w stanie zebrać się i wydać wyrok. Rozstrzygają także
spory w środowisku przestępczym. Oczywistym jest, że ten kto ma konflikt z prawem, nie będzie dociekał przed sądem swoich praw. Szyry i dżirgi cieszą się natomiast dużą popularnością wśród "zwyczajnej" ludności. Formalne instytucje prawne nie mają większego poparcia ze względu na szeroko zakrojoną korupcję. Ludzie nie darzą zaufaniem urzędników. Organy sądownictwa nie są powszechnie dostępne, a procesy ciągną się latami - wyjaśnia Anna Pawlak, sekcja prasowa PKW Ghazni
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Wyślij SMS lub MMS pod numer +48 799 079 079. Czekamy na Twoje zgłoszenie!