Trwa ładowanie...

Tych miast zabrakło w planach. Kolejne kontrowersje wokół CPK

- Nie ma możliwości, żeby wszystkie duże ośrodki otrzymały czas przejazdu do Warszawy na poziomie 100 minut - mówi Wirtualnej Polsce odpowiedzialny za transport kolejowy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W ten sposób odpowiada na zarzuty internautów, którzy nie znaleźli swojego miasta na mapie zapowiedzianego przez premiera Donalda Tuska "trójskoku w nowoczesność".

Premier Donald TuskPremier Donald TuskŹródło: East News, fot: Dawid Wolski
d3661qv
d3661qv

Po ogłoszeniu kontynuacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego w sieci pojawiły się grafiki KO związane z rozbudową sieci szybkiej kolei. Widać na niej kilka największych miast i planowany czas przejazdu do stolicy. Poniżej hasło z hasztagiem "Polska100minut". Internauci zwrócili uwagę, że na mapie nie uwzględniono m.in. Szczecina, Kielc, Lublina czy Rzeszowa. Pytali, dlaczego szczególnie wschodnia Polska pozostaje białą plamą.

Interwencja u pełnomocnika rządu do spraw CPK

- Zwróciłam od razu uwagę na brak Lublina i innych ośrodków regionu na udostępnionej mapce - mówi Wirtualnej Polsce Marta Wcisło, posłanka KO do Parlamentu Europejskiego z województwa lubelskiego. Potwierdziła nam, że na platformie X usunęła wpis z grafiką, który w pierwszym odruchu zdążyła opublikować.

- Skontaktowałam się ministrem Maciejem Laskiem, aby o to zapytać. Wyjaśnił i potwierdził, że szybka kolej z Warszawy do Lublina będzie zrealizowana. W tej chwili pociąg z Warszawy do Lublina jedzie ok. 120 minut, po modernizacji sieci podróż zamknie się poniżej 100 minut - dodaje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niespodziewane słowa Tuska

Posłanka odczytała nam treść wiadomości, którą dostała od Laska, pełnomocnika rządu do spraw CPK. Miał ją uspokajać, że Lublin powinien znaleźć się na mapie. - Nie wszystkie miasta wrzuciliśmy - miał stwierdzić.

d3661qv

- Odpowiedź dotyczyła Lublina w pierwszej kolejności. Pozostałe miasta są w trakcie uzgodnień i analiz związanych z inwestycją. Będę zabiegała o to, żeby sieć obejmowała całe województwo, m.in. Zamość, Białą-Podlaską - deklaruje nam Wcisło.

- To oczywiście kwestia pieniędzy, ale nie może być tak, że omija się jakiś region, szczególnie taki, który jest jednym z najbiedniejszych w całej UE, a jednocześnie strategiczny ze względu na to, co dzieje się w Ukrainie i Białorusi - podkreśla eurodeputowana KO.

Grafika KO Materiały prasowe
Grafika KOŹródło: Materiały prasowe

"Lublin na takiej mapce powinien się znaleźć"

Odpowiedzialny za transport kolejowy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapewnia jednak, że w planach jest rozwój sieci nie tylko z myślą o nowej linii kolejowej "Y" do CPK, ale również tych daleko od Warszawy i największych miast.

d3661qv

- Na mapce nie można ująć wszystkiego. Ona pokazuje pewne efekty, które chcemy uzyskać w pierwszej kolejności linią "Y", ale też efekty, które chcemy uzyskać w połączeniu głównych miast, wykorzystując modernizację istniejących linii - mówi w rozmowie z Wirtualną Polską. Przyznaje przy tym, że stolicy województw lubelskiego na grafice zabrakło.

- Lublin na takiej mapce powinien się znaleźć. Już dziś dojeżdżamy stąd do Warszawy w 105 minut. Planujemy ten czas skrócić do 90 minut dla najszybszych pociągów. Lublin jest już dobrze obsłużony, a w kolejnych latach będzie jeszcze lepiej, kiedy wyremontujemy ostatni, podwarszawski odcinek między Otwockiem a Wawrem - wskazuje.

A co z innymi nieuwzględnionymi miastami? Minister podkreśla, że "nie ma możliwości, żeby wszystkie duże ośrodki otrzymały czas przejazdu do Warszawy na poziomie 100 minut". - Ze stolicy do Szczecina jest ponad 500 km, więc nigdy tej trasy nie przejedziemy w tym czasie - zaznacza Malepszak.

d3661qv

- Szczecin w grudniu uzyska cztery godziny i 20 minut do Warszawy. Nigdy nie jeździliśmy na tym odcinku w tak krótkim czasie. Obecny rekord (aktualny, ale ustanowiony 10 lat temu) wynosi pięć godzin. Podobnie jest w przypadku Rzeszowa - tego nikt nigdy nie obiecywał. Czas przejazdu do Warszawy, w perspektywie kolejnych lat, to trzy godziny i 20 minut - wylicza minister odpowiedzialny za transport kolejowy.

Najnowocześniejsze lotnisko w Europie

Przypomnijmy, że Tusk podczas środowej konferencji prasowej przekazał, że rząd będzie kontynuował budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak mówił, w Baranowie pod Warszawą powstanie "najnowocześniejsze lotnisko w Europie". Ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i ma być gotowe w 2032 roku.

W stosunku do planów PiS, zmianie ma ulec m.in. koncepcja rozwoju linii kolejowych w ramach CPK. Rząd rezygnuje z budowy linii przecinających się w Baranowie. Początkiem nowej sieci będzie tzw. Y, czyli kolej dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

d3661qv

Premier przedstawił przy tym kluczowe założenia dla rozwoju sieci komunikacyjnej w Polsce. Całość ujęto w hasło "trójskoku", a pierwszy z nich zakłada rozbudowę szybkiej kolei, "aby każdy mógł szybko podróżować pomiędzy największymi miastami w Polsce". Kolejne to rozwijanie regionalnych lotnisk oraz rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT.

Paweł Pawlik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3661qv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3661qv
Więcej tematów