28 mln zł kary na OLX. Użytkownicy wprowadzani w błąd
UOKiK ukarał kwotą 28 mln zł grupę OLX za wprowadzenie użytkowników w błąd poprzez mylący system ocen. Użytkownicy byli przekonani, że wystawiają je osoby, które dokonały zakupu. Tak nie było.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny nałożył 28 mln zł kary na Grupę OLX za mylący system ocen. Urząd w wydanym w czwartek komunikacie wskazał, że korzystający z platformy OLX.pl często nie zdawali sobie sprawy, że ocena może być wystawiona przez osobę, która nie dokonała zakupu.
Uprawnieni do wystawienia opinii w serwisie określani byli jako "kupujący", co wskazywało, że dokonanie zakupu jest podstawowym kryterium, pozwalającym na późniejszą ocenę sprzedającego. "Tak jednak nie było, a o problemach związanych z systemem ocen na OLX.pl świadczyły sygnały od użytkowników" - stwierdził Urząd.
System ocen na platformie OLX.pl pozwalał na wystawienie opinii na podstawie "doświadczenia transakcyjnego". W efekcie mogli wystawiać je użytkownicy, którzy nie dokonali zakupu, a nawet nie mieli kontaktu ze sprzedającym, co mogło wprowadzać konsumentów w błąd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wszedł na tory w słuchawkach. Pociąg się nie zatrzymał
"Oceniać mogli też ci, którzy tylko zapytali o produkt, bądź wyświetlili dane kontaktowe przy ofercie. To mogło wprowadzać konsumentów korzystających z portalu w błąd i naruszać ich interesy" – stwierdził Chróstny.
Jakie są konsekwencje dla Grupy OLX?
Za mylący system ocen, UOKiK nałożył na Grupę OLX karę w wysokości 28 mln zł. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, co oznacza, że Grupa OLX ma możliwość odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Praktyki kwestionowane przez Prezesa UOKiK spółka stosowała od listopada 2020 r. do 31 lipca 2024 r.
To nie pierwsza decyzja Prezesa Urzędu wobec Grupy OLX. W ubiegłym roku Prezes UOKiK zobowiązał spółkę do zmiany praktyk dotyczących zakupów z pakietem ochronnym, udzielania informacji o możliwości pominięcia "przesyłki OLX" i opłaty serwisowej oraz uwzględniania opłat dodatkowych w wynikach sortowania od najtańszych ofert.