więcej

Galerie

Zobacz domy-duchy nad Świdrem

dodane 2008-11-13 (11:45)

Zobacz domy-duchy nad Świdrem

Stoją już ponad sto lat. Przeżyły dwie wojny, komunizm. Kto je teraz uratuje? Wiele z nich to zabytki jedyne w swoim rodzaju. Domy drewniane typu Świdermajer powstały na przełomie XIX i XX w. w podwarszawskim Otwocku i okolicznych miejscowościach. Można je podziwiać od Wawra po Śródborów.

oceń
9
19
Podziel się

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia? wyślij nam zdjęcia

Zobacz domy-duchy nad Świdrem
www.swidermajer.info/Michał Borychowski

Opinie (36)

Ocena: 0 [0]
~aguś+boguś [2009-04-16 18:34]

poema
Pędzi pociąg, dzwonią szyny, jak pianino dźwięczy wiatr: IMIENINY PANNY NINY i tak dalej... Wariat w Gumowym Podkoszulku: Dlaczego i tak dalej? Ja proszę bis. fragment "Wycieczki do Świdra" Gałczyńskiego więcej: http://www.swidermajer.info/wwkka.html

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~paweł-żmuda [2009-04-11 18:39]

super
Przepiękna praca. Super reportaż.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
52.256406,21.017175 [2009-03-11 17:44]

Isaac Bashevis Singer pisał o nich w książce...
tylko że wtedy to był daleki wyjazd za miasto do Swidra...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~majja [2009-03-11 17:30]

Cuda dawnej architektury...
szkoda,ze zniszczone.Pamietam jak przez mgle/moglam miec 5-6 lat/pobyt w Swidrze w prewentorium i takie drewniane,boczne schody...pozdrawiam Swider z lezka w oku!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GRZESIU LATO:-) [2008-11-13 14:39]

TU BĘDZIE GRAĆ KADRA NARODOWA
WSPANIAŁE MIEJSCE NA STADION NARODOWY...:-)

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~soqw [2009-03-11 16:55]

świdermajer ratunek
Cześć mieszkam w Otwocku i szlag mnie trafia gdy widzę jak niszczeją te piękne zabytki architektury, a władze nic nie robią. Co chwile jak tylko uda się jednemu lub drugiemu badnycie wysiedlić z nich lokatorów, to zaraz taki podpala i wystawia "czyściutki" grunt na sprzedaż. Zbrodnia popłaca. Tyle żalu. Może by tak władze miasta zachęciły mieszkańców do resylizowania nowych domów na sty świdermajer np. zmiejszeniem podatku lub innymi gestami. Dobrze, że są prywatni, wrażliwi inwestorzy, którzy budują nowe domy w stylu świdermajer, jak te na końcu ul. Marusarzówny, polecam

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mateusz ratajczak [2009-02-18 00:29]

cudo
Piękne zdjęcie i klimatyczne miejsce. Chciałbym odwiedzić kiedyś te strony...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Maggie-37 [2008-12-03 13:10]

zgadzam się z przedmówczynią. Domów o podobnym wyglądzie jest wiele, ale nawet te, z kttórych brano wzór nie wyglądają tak, jak te z linii otwockiej. Jest to swoiste połączenie architektury rosyjskiej i szwajcarskiej, ale w subtelnym wydaniu mazowieckim, poza tym znalazło zastosowanie nie tylko przy budowie domów jednorodzinnych, ale wielkich pensjonatów, takich jak największy drewniany budynek w Europie, czyli pensjonat Abrama Górewicza. Pozdrawiam!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ewelina [2008-11-27 15:06]

świdermajery tylko na linii otwockiej!!!
panie Pawle - z tego co wiem to świdermajer jest terminem obowiązującym tylko do określania architektury "linii otwockiej", czyli od warszawskiej dzielnicy Wawer do otwockiej dzielnicy Śródborów (żródło: www.swidermajer.info) Pozdrawiam

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~PAWEL-L [2008-11-25 18:42]

Norweskie świdermajery
Zapraszam do obejrzenia pięknych drewnianych domów z Norwegii, a także z okolic Otwocka http://palew.eu.interia.pl

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~boz [2008-11-13 21:40]

ma Pan rację
nastało 20 lat nic nie robienia i tylko krytykowania, piękne Zakłady / URODA / zniszczono,I WIELE PODOBNYCH TEŻ. Obecnie mam wrażenie ze młodzi ludzie są z Marsa bez mam, dziadków,nie cenią historii, tradycji, Polski, to jest straszne, jak , komentują, myślą. Poza nowymi domami nic nie zrobiona aby można powiedzieć ze jest lepiej: ani lepszego bytu, ani nowych fabryk, ani przedszkoli i tak można bez końca. Wszystko się cofa i z TEGO MAMY BYĆ DUMNI, smutne to, Boz.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Iza [2008-11-14 19:21]

Niektórzy zdaje się nie rozumieją istoty rzeczy. Jedni pisza o całkowitym zniszczeniu tego, co zostało z dawnych lat, zaś inni mieszają kwestie gospodarzce i społeczne z klimatem miasta. Czy ktoś powiedział, że w Indiach jest cudownie żyć? Chyba nie. bo pracuję z Hiduską po studiach w Londynie i w ojczyźnie nie znalazła dla siebie miejsca. Sami wiemy - ubóstwo i kryzys. Mimo to nikt nie miesza tego z niezpaomianym klimatem Delhi czy świątyń na prowincji. TO DWIE RÓŻNE SPRAWY, DRODZY PAŃSTWO!!! Byłam w wielu miejscach w świecie i mimo to powracm do Otwocka za każdym razem, bo warto. Tu jet naprawdę cudownie. Ten niepowtarzalny klimat. Tu czuć duchy przesżłości.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Katarzyna Borowicz [2008-11-13 16:09]

Piękne domy, piękne zdjęcia. Miałam okazję być na wystawie tych zdjęć w otwockim muzeum. Po prostu cudownie jest tu mieszkać...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Kazimierz [2008-11-13 16:18]

Czegoś nie rozumiem
Wszystkie te budowle do kogoś należą -ktoś się nimi opiekuje (lub nie). Jeżeli nie, to albo kiedyś się zawalą, albo ktoś je przejmie i naprawi. Jeżeli okolicznym mieszkańcom zależy na ich zachowaniu, powinni dążyć do tego, żeby zamieszkali w nich ludzie chcący je odrestaurować. Sądząc po fotografiach, dzisiaj ich wartość jest znikoma lub żadna, a koszt remontu znaczny. "Przewłaszczenie" za cenę terenu nie powinno być trudne -może nawet gmina i konserwator zabytków mogliby w tych kosztach mieć swoją "działkę" -w końcu są to zabytki podnoszące walory turystyczne okolicy.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
fredi2 [2008-11-13 18:20]

POZAR?
W SZwecji jest duzo drewnianych domow i ludzie sie nie boja pozarow.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kaziu [2008-11-13 17:44]

mieszkałem kiedyś
krótko w Śródborowie. Te drewniaki są cudowne. Niestety renowacja takich perełek kosztowałaby fortunę. Ale może dałoby sie, po zrobieniu planów, odbudowywać od nowa te domki? Po zaimpregnowaniu stałyby następne 100-200 lat..

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
LM50 [2008-11-13 17:41]

Tja, ciekawe kto ujdzie z życiem w razie pożaru. Toż to śmiertelna pułapka. Współczuję
mieszkańcom. Zostawić jeden na muzeum, resztę wyburzyć.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~m. [2008-11-13 17:25]

takie domy są też w Toruniu.
I nikt ich nie ratuje. Niszczeją, a "developerzy" już ostrzą zęby na grunt.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Katarzyna Bawecka [2008-11-13 17:13]

!!!
Można sie załamać gdy ktos pisze o wyburzaniu zabytków. Te domy to podobno jeden z dwóch istniejących sklasyfikowanych stylów architektury drewnianej. Ten drugi to styl zakopiański. Ale te tez wyburzmy bo po co nam stare domy. Współczuję ludziom o takim sposobie myslenia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~HERA [2008-11-13 17:01]

OTWOCK ŚRODBORÓW ŚWIDER JÓZEFÓW RADOŚĆ!!!
najpiekniejsze miejsce na ziemi lasy sosnowe które przed wojna i po wojnie uratowały badz przedłuzyły zycie nie jednemu czlowiekowi a teraz popadaja w ruiny te domy obecnie pachna grzybem i stechlizna a zabytkowy szpital ul. J. Dabrowskiego w srodku piekne zabytkowe schody z marmuru a na zewnatrz ruina leczyły sie w nim ludzie piekna fontanna wokół bratki a teraz? no cóz pokolenie idzie z duchem czasu ale historia zanika a te tereny ozdabiaja historyczne domy do których przyjezdzały całe rodziny na wakacje bardzo czesto wynajmowane pokoje jest co wspominac obecnie jadac pociagiem zal patrzec

odpowiedz

Polecane: Pogoda | Wyznaczanie trasy | BMI | Tarot | Program tv | Plotki | Moje IP | Wiadomości | Sport | Top News
Copyright © 1995-2012 Wirtualna Polska