PolskaDlaczego tożsamość i symbolika regionu jest taka ważna?

Dlaczego tożsamość i symbolika regionu jest taka ważna?

Od szybkości tworzenia się „regionów z krwi i kości” zależy w istotnym stopniu przyszły dobrobyt ich mieszkańców. Region jest bowiem najlepszym szczeblem stymulowania i koordynowania rozwoju społeczno – gospodarczego oraz budowania długofalowej atrakcyjności inwestycyjnej i zamieszkiwania. Wyrazisty wizerunek („brand”, „marka”) regionu jest nam potrzebny również na zewnątrz w relacjach z innymi regionami. Dzięki niemu będziemy bardziej „czytelni” i atrakcyjni, będziemy mieli większą siłę przyciągania.

Dlaczego tożsamość i symbolika regionu jest taka ważna?

Świadomość istnienia samorządowych regionów, nie jest jeszcze powszechna. Jeszcze wiele rzeczy nie wiemy lub sobie nie uświadamiamy ich znaczenia. Poza tym jesteśmy różnicowani. Nie łatwo będzie znaleźć wspólny mianownik. Ale warto próbować. Nie musimy od razu wybierać, możemy sobie najpierw uświadomić z czego wybierać.

Ten wysiłek się nam opłaci. Dlatego w imieniu Polskiego Forum Obywatelskiego zachęcam do zabrania głosu, nawet w odniesieniu do chociażby jednego pytania. Można się też wypowiedzieć w sposób swobodny poza strukturą sformułowanych pytań.

Najważniejsze dla przyszłej pomyślności regionu jest tworzenie się jego tożsamości, samoświadomość swej specyfiki, swych szczególnych możliwości i uwarunkowań a na tej bazie poczucia własnej wartości i regionalnej dumy. To zwiększy nasze zaufanie do siebie i zdolność do współpracy. Jednocześnie ułatwi wybór kierunku rozwoju w przyszłości, tak abyśmy robili to, do czego mamy największe predyspozycje i wykorzystując to, co jest naszą najsilniejszą stroną. Warto więc zastanowić się nad tym, co wyróżnia nasz region od innych, jakie są (mogłyby być) jego symbole, z czego możemy lub chcielibyśmy być dumni. Tej właśnie autorefleksji służy zestaw powyższych pytań. Odpowiedź na nie nie jest łatwa.

Środki pomocowe Unii Europejskiej zmuszają do definiowania całościowej wizji rozwoju województw i w tym sensie są impulsem do myślenia o wspólnej przyszłości ich mieszkańców. Ale myślenie kategoriami ekonomicznymi o regionie nie wystarcza. Musimy patrzeć na nasze województwo jako na podmiot posiadający swą duszę (tożsamość i wizerunek), rozum (system informacji i przywództwa) oraz ciało (kręgosłup, czyli infrastrukturę oraz mięśnie, czyli prężne instytucje).

Jan Szomburg
Prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, inicjator Kongresów Obywatelskich

Wyniki tej debaty zostaną przedstawione na III Kongresie Obywatelskim 17 maja br. w Warszawie w ramach sesji „Jak budować regiony z krwi i kości”. Udział w Kongresie jest otwarty i bezpłatny. Można się zarejestrować przez www.pfo.net.pl oraz pod adresem e-mail kongres@ibngr.pl

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)