Budowa drugiej linii metra utrudni ruch w Warszawie
W związku z rozpoczynającą się w przyszłym roku budową II linii metra warszawiaków czekają duże utrudnienia w ruchu. O korzystaniu z samochodu w centrum miasta lepiej będzie zapomnieć - powiedział dyrektor biura koordynacji inwestycji i remontów stołecznego Ratusza Wiesław Witek.
W lewobrzeżnej części miasta nieprzejezdny będzie ciąg ulic Prosta - Świętokrzyska (od ul. Karolkowej do ul. Nowy Świat). Przejazd tymi ulicami między dzielnicami Wola i Śródmieście będzie niemożliwy, bo w kilku miejscach prowadzone będą wykopy. Utrzymany będzie jednak ruch poprzeczny - ulicami Karolkową, Towarową, Żelazną, Al. Jana Pawła II, Emilii Plater i Marszałkowską, którymi będą jeździć autobusy i tramwaje. W październiku, na okres dwóch - trzech miesięcy, zamknięta zostanie tylko ul. Marszałkowska (na odcinku od Pl. Zbawiciela do ul. Królewskiej), w tym czasie tramwaje jeździć będą ul. Nowowiejską i Al. Niepodległości.
Na praskim brzegu Wisły w wielki teren budowy zmieni się Plac Wileński. W ciągu ul. Targowej nieprzejezdne będzie skrzyżowanie z Al. Solidarności, zamknięta będzie też ul. Sokola. Mocno ograniczony będzie ruch w Al. Solidarności na linii wschód - zachód, a nieprzejezdne - Wybrzeże Helskie, Wybrzeże Szczecińskie i ul. Zamoyskiego.
Jak powiedział Witek, z przeprowadzonych przez miasto analiz wynika, że obecny układ ulic nie jest w stanie przejąć w całości ruchu samochodów osobowych z zamykanych ulic, a tak radykalne ograniczenie ruchu na podstawowych ciągach komunikacyjnych miasta odbije się na okolicznych trasach. Ma to dotyczyć obszaru ograniczonego ulicami: Karolkową - Al. Solidarności - Wybrzeże Helskie - Starzyńskiego - Szwedzką - Al. Solidarności - Targową - Zieleniecką - Waszyngtona - mostem Poniatowskiego - Ludną - Bracką - Al. Jerozolimskimi - Towarową i Kolejową. W związku z tym, uprzywilejowana ma zostać komunikacja miejska - wprowadzone mają zostać buspasy i ograniczenia dla prywatnych pojazdów, zwiększyć ma się też liczba kursujących pojazdów (np. ul. Grzybowską w każdej godzinie szczytu jeździć ma 37 autobusów, a nie siedem - jak obecnie).
Główną trasą objazdową dla autobusów na lewym brzegu Wisły ma być ciąg ulic: Karolkowa - Grzybowska - Królewska - Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Witek zastrzegł jednak, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, bo zwiększenie liczby autobusów przejeżdżających Traktem Królewskim budzi kontrowersje. Dalekie objazdy pozwalające ominąć centrum lewobrzeżnej Warszawy będą prowadziły ul. Wolską, ul. Okopową i dalej ul. Słomińskiego na Most Gdański oraz na Trasę Łazienkowską - przez Al. Prymasa Tysiąclecia.
W czasie zamknięcia dla ruchu ul. Marszałkowskiej autobusy od Ronda Dmowskiego pojadą Al. Jerozolimskimi, ul. Emilii Plater, ul. Twardą, przez Pl. Grzybowski i dalej ulicą Królewską - do ul. Marszałkowskiej. Po stronie praskiej objazd zamkniętego odcinka ul. Targowej poprowadzony zostanie ul. Ratuszową, Jagiellońską i Okrzei (w drugą stronę ul. Kłopotowskiego).
Ruch prywatnych samochodów w rejonie budowy metra ma zostać utrudniony. Na ulicach Karolkowej, Grzybowskiej, Królewskiej, Twardej, Emilii Plater w centrum miasta oraz na ulicach Okrzei, Kłopotowskiego i Jagiellońskiej na Pradze mają zostać wprowadzone nakazy skrętów (w prawo lub lewo). Zapewnić ma to dojazd do okolicznych posesji, a jednocześnie wyeliminować ruch tranzytowy między dzielnicami miasta.
Witek poinformował, że rozważane jest także całkowite zamknięcie Trasy W-Z dla prywatnych samochodów (od ul. Targowej do ul. Andersa), co miałoby ułatwić przejazd autobusów i tramwajów, jednak zaznaczył, że nie jest zwolennikiem tego rozwiązania.
Niewielkim zmianom ulegnie także sieć tramwajowa. Zamknięty Pl. Wileński tramwaje mają ominąć, skręcając z Al. Solidarności w ul. Jagiellońską, a potem w ul. Ratuszową, Targową i 11 Listopada. Na ul. Targowej tramwaje mają dojeżdżać od południa do ul. Kijowskiej. Samochody mają pojechać Wybrzeżem Szczecińskim i Wybrzeżem Helskim, a bliżej placu - ul. Ratuszową, Wybrzeżem Helskim i ul. Okrzei (z powrotem ul. Kłopotowskiego).
Jadący Al. Solidarności od strony Ząbek będą mogli dostać się do ul. Targowej przez przejazd kolejowy przy ul. Naczelnikowskiej, a potem ulicami Radzymińską, Ząbkowską lub Szwedzką, Starzyńskiego, Jagiellońską i Ratuszową, do objazdu zamkniętego odcinka ul. Targowej. Objazd w kierunku Pragi Południe ma prowadzić ciągiem ulic Rzecznej, Zabranieckiej, Strażackiej i Chełmżyńskiej do węzła Marsa, a dalej - w kierunku Wawra - ulicami Okularową i Stepową.
Witek podkreślił, że oprócz budowy metra w przyszłym roku będzie prowadzonych w mieście w sumie ponad 1,8 tys. inwestycji i remontów. Kontynuowane mają być m.in. prace na Trasie Mostu Północnego, na węźle Marsa oraz na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską. Prace mają być prowadzone też przy wiaduktach w ul. Andersa i w ciągu ulic Cybernetyki i 17 Stycznia. Spektakularnym przedsięwzięciem będzie budowa pod dnem Wisły kolektorów przesyłowych do oczyszczalni ścieków "Czajka". Remonty torowisk planują też Tramwaje Warszawskie - m.in. na ulicach Stalowej, Targowej i Zielenieckiej i Mickiewicza. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma też rozpocząć budowę trasy Salomea - Wolica oraz trasy S2 (południowej obwodnicy miasta).