PolskaZnamy zadania, z którymi zmagali się gimnazjaliści

Znamy zadania, z którymi zmagali się gimnazjaliści

Patriotyzm był motywem przewodnim testu z wiedzy humanistycznej, który rozwiązywali gimnazjaliści podczas egzaminu gimnazjalnego. Pojawił się on zarówno w zadaniach, jak i w rozprawce, którą musieli uczniowie napisać.

Znamy zadania, z którymi zmagali się gimnazjaliści

12.04.2011 | aktual.: 12.04.2011 14:38

W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 29 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów. Były to: fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza opisujący dwór w Soplicowie, fragment "Monte Cassino" Melchiora Wańkowicza o cmentarzu żołnierzy polskich i fragment "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech".

Jedno z zadań w grupie brzmiało: "Autorem słów 'Pieśni Legionów Polskich we Włoszech' był: A. Jan Henryk Dąbrowski; B. Fryderyk Chopin; C. Wacław Panek; D. Józef Wybicki". Inne zaś brzmiały: "'Co nam obca moc wydarła, szablą odbijemy' to: A. hipoteza; B. opinia; C. deklaracja; D. opis", "Melodia 'Pieśni Legionów...' utrzymana jest w rytmie: A. polki; B. tanga; C. krakowiaka; D. mazura".

Gimnazjaliści mieli też wskazać szereg składający się wyłącznie z wyrazów bliskoznacznych. Wybierali między: A. gniazdo, kolebka, macierz; B. przodek, ojcowizna, ojczyzna; C. państwo, kraj, władca; D. flaga, godło, hymn.

Musieli też odpowiedzieć, czy częściowym spełnieniem nadziei, które Polacy wiązali z Napoleonem, było utworzenie przez niego: A. Wielkiego Księstwa Poznańskiego; B. Rzeczypospolitej Krakowskiej; C. Księstwa Warszawskiego; D. Królestwa Polskiego.

Jedno z zadań otwartych związane było z fragmentami obrazów Jana Matejki. Uczniowie mieli wskazać ten, na którym ukazany jest Tadeusz Rejtan.

W zestawie były również zadania otwarte. Uczniowie musieli sam napisać odpowiedzi na zadane pytania, odnoszące się do cytowanych wypowiedzi Anny Dymnej, Zbigniewa Bońka i Stanisława Sojki mówiących, jak rozumieją patriotyzm, czym on dla nich jest.

Gimnazjaliści musieli także, odwołując się do wiedzy na temat wydarzeń z dziejów walki Polaków o wolność, wykazać, że Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski i Józef Piłsudski zasłużyli na miano patriotów. W innym zadaniu mieli zaś uzasadnić, że Karol Wojtyła po wyborze na papieża pozostał patriotą.

Piszący test, musieli też zredagować podanie do dyrektora szkoły z prośbą o pomoc finansową, niezbędną, by otworzyć szkolne muzeum regionalne, oraz napisać rozprawkę na temat "Patriotą można być zarówno w czasie wojny, jak i w czasach pokoju".

Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze Polskiej Agencji Prasowej po teście z wiedzy humanistycznej różnie oceniali jego trudność. Padały określenia od: "niezbyt trudny, ale trzeba było pomyśleć" i "nie najłatwiejszy", po: "trudny" i "bardzo trudny". Jako najłatwiejsze uczniowie wymieniali zadanie związane z obrazami Matejki, jako najtrudniejsze - rozprawkę.

- Trzeba tu było naprawdę użyć swojej wiedzy. Spodziewałam się natomiast więcej zadań związanych z tekstami i ich interpretacją - powiedziała Aleksandra Sikorska z Gimnazjum nr 17 w Gdańsku-Zaspie.

- Było bardzo dużo pytań dotyczących rozbiorów i powstań. Najwięcej trudności sprawiło mi określenie czasu rożnych wydarzeń historycznych oraz napisanie, dlaczego ktoś zasługuje na miano patrioty - mówiła Klaudia z wrocławskiego Gimnazjum nr 14.

Większość zapytanych przez PAP uczniów z Krakowa przyznała, że w rozprawce, jako przykład patrioty w okresie pokoju ukazywały Jana Pawła II. - Ja pisałam nie tylko o Janie Pawle II, ale i o Henryce Krzywonos. Historia przez wiele lat milczała na temat jej losów, a jest to jedna z najdzielniejszych kobiet, o jakich słyszałam - powiedziała Ola Kardas ze Społecznego Gimnazjum nr 7 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Z kolei, duża grupa uczniów zabrzańskiego gimnazjum nr 12 przyznała, że nie napisała rozprawki. - Brakowało mi słów - powiedział jeden z uczniów. Według nauczycielki Iwony Podobińskiej, uczniowie w tym wieku mają kłopot z formułowaniem opinii dotyczących tematów abstrakcyjnych. Jej zdaniem, bierze się to m.in. stąd, że mało czytają książek.

Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)