Zmiany w roku szkolnym 2025/2025. Odczują je uczniowie i nauczyciele
Od września 2025 r. uczniów czekają istotne zmiany: mniej lekcji religii, nowe przedmioty oraz inny harmonogram ferii. To efekt największej reformy oświaty od lat, którą przygotowuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza od roku szkolnego 2025/2026 szereg zmian, które obejmą zarówno organizację zajęć, jak i system oceniania. Nowe regulacje dotyczą m.in. lekcji religii i etyki, które będą odbywać się raz w tygodniu, wyłącznie przed lub po obowiązkowych lekcjach. Wyjątkiem będą klasy, gdzie wszyscy uczniowie uczęszczają na te zajęcia.
Nowe przedmioty i zmiany w feriach zimowych 2026
W nowym roku szkolnym pojawią się dwa nowe przedmioty: edukacja obywatelska oraz edukacja zdrowotna. Pierwszy z nich ma rozwijać kompetencje społeczne i przygotowywać młodzież do funkcjonowania w państwie. Drugi, nieobowiązkowy, zastąpi wychowanie do życia w rodzinie i będzie realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Ferie zimowe w 2026 r. odbędą się w trzech, a nie czterech terminach. Zmiana ta wynika z postulatów rodziców, branży turystycznej i parlamentarzystów. Rok szkolny potrwa od 1 września 2025 r. do 26 czerwca 2026 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Szczyt ratunkowy". Generał zawiedziony ustaleniami NATO
Edukacja zdrowotna i kontrowersje
Nowy przedmiot edukacja zdrowotna miał być obowiązkowy od września, jednak po protestach organizacji społecznych i środowisk kościelnych MEN wycofało się z tego planu. Minister Barbara Nowacka ogłosiła, że przedmiot nie będzie obowiązkowy w roku szkolnym 2025/2026.
Zmiany objęły także uczniów z Ukrainy, którzy od września muszą uczęszczać do polskich szkół lub zerówek, by otrzymać świadczenia 800+ i Dobry Start. Wyjątkiem są uczniowie najstarszych klas w ukraińskim systemie, którzy mogą kontynuować naukę online.
Sąd Najwyższy podjął ważną decyzję dla nauczycieli w sprawie godzin nadliczbowych. Praca ponad normę z Karty nauczyciela została uznana za nadliczbową w rozumieniu Kodeksu pracy, co pozytywnie oceniły związki zawodowe
Ocena funkcjonalna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
Kolejną nowością będzie wprowadzenie oceny funkcjonalnej dla uczniów z trudnościami neurorozwojowymi. Ocena ta ma uwzględniać indywidualne możliwości i potrzeby, skupiając się nie tylko na wynikach, ale także na codziennym funkcjonowaniu, samodzielności i umiejętnościach społecznych.
Ocena funkcjonalna będzie opierać się na diagnozie kontekstowej, czyli obserwacji ucznia w naturalnym środowisku. Wystawiać ją będą nauczyciele we współpracy z psychologiem i rodzicami, często w formie opisowej.
MEN podkreśla, że zmiany są odpowiedzią na oczekiwania środowisk szkolnych i rodziców.
Źródła: Edukacja RP, Portal Samorządowy