Zmiany w regulacjach dotyczących pracy tymczasowej
3-dniowy lub tygodniowy okres wypowiedzenia dla pracowników tymczasowych, 2-dniowy urlop za każdy przepracowany miesiąc przewiduje ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Ustawa wchodzi w życie od 1 stycznia 2004 roku.
31.12.2003 | aktual.: 31.12.2003 12:30
Ustawa ta reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców i nakazuje zawieranie umów o pracę (w miejsce dotychczasowych umów cywilno-prawnych). Jak powiedziała PAP Agnieszka Bulik z zarządu jednej z agencji pracy tymczasowej, zrzeszonej w Związku Agencji Pracy Tymczasowej, nowa ustawa daje pracownikom szereg gwarancji socjalnych, m.in. określa okres wypowiedzenia.
Okres ten wynosi 3 dni w przypadku pracowników zatrudnionych na okres do dwóch tygodni i tydzień w przypadku zatrudnienia na ponad 2 tygodnie. Pracownicy tymczasowi otrzymują również prawo do urlopu - w podobnym wymiarze jak inni pracownicy - tj. dwa dni za każdy przepracowany miesiąc.
Ustawa zobowiązuje także do równego traktowania przez pracodawcę pracownika zatrudnionego na stałe i pracownika zatrudnionego tymczasowo. Jeżeli jest to ten sam rodzaj pracy - warunki zatrudnienia powinny być podobne.
Z pracowników tymczasowych nie mogą korzystać te zakłady, gdzie w ciągu ostatniego półrocza dochodziło do zwolnień grupowych, a także pracodawcy, w których zakładach trwają strajki. Nie mogą oni zastąpić strajkujących pracowników pracownikami tymczasowymi.
Zgodnie z ustawą w okresie 36 kolejnych miesięcy łączny okres wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy nie może przekroczyć 12 miesięcy.
Uchwalona przez Sejm jeszcze w 2002 r. nowelizacja ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu wprowadza obowiązek certyfikacji agencji pracy tymczasowej (warunki reguluje rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z kwietnia 2003 roku). Agencja ubiegająca się o certyfikat musi posiadać zabezpieczenie w wysokości 10 tys. zł oraz odpowiedni kapitał zakładowy.
Obecnie w kraju działa kilkadziesiąt agencji pracy tymczasowej; w tym 10 zrzeszonych w związku Agencji Pracy Tymczasowej, powstałym w 2002 roku. Z informacji, uzyskanych w ministerstwie gospodarki, pracy i polityki społecznej wynika, że dotychczas wydano 63 certyfikaty na funkcjonowanie agencji pracy tymczasowej. Jednak, jak powiedziała Bulik "nie oznacza to, że wszystkie te agencje prowadzą działalność - wiele firm występuje o taki certyfikat niejako na zapas".
Z szacunków Związku Agencji Pracy Tymczasowej wynika, że w 2002 roku pracę tymczasową podjęło ponad 100 tys. ludzi (w 52 tys. za pośrednictwem agencji zrzeszonych w Związku) - te szacunkowe dane otrzymano na podstawie danych z PIT za 2002 rok.
W 2003 roku - zdaniem Bulik - takich osób było ponad 140 tys. Prace tymczasowe dotyczą najczęściej zajęć administracyjno- biurowych, prac przy produkcji, pomocy przy kasach w hipermarketach, przy promocji. Coraz częściej poszukiwani są także specjaliści od finansów i technologii informatycznych.
Umowy zawierane są na czas od kilku godzin do kilku miesięcy. Częściej jednak chodzi o kilka tygodni niż o kilka dni. Ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych ma dostosować polskie regulacje do regulacji unijnych w tej dziedzinie.