Zespół Macieja Laska ujawnił nowe zdjęcia ze Smoleńska

Widać ogrom zniszczeń i słynny kokpit

Obraz

/ 32Co się stało z kokpitem? Nowe zdjęcia ze Smoleńska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zespół Macieja Laska, który ma wyjaśnić opinii publicznej przyczyny i okoliczności katastrofy pod Smoleńskiem opublikował nowe zdjęcia z miejsca katastrofy. Wszystkie zostały wykonane przez specjalistów z Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP).

Jak podkreśla zespół, fotografie świadczą o tym, że na pokładzie tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku, nie doszło do wybuchu oraz, że Polacy byli w Smoleńsku bezpośrednio po zdarzeniu i prowadzili badania miejsca wypadku oraz szczątków samolotu.

Na zdjęciach zamieszczonych na stronie rządowego zespołu widać m.in. to, co zostało z kabiny pilotów. Jak pisze zespół Laska, fotografie te "stanowią odpowiedź na powracające pytanie, dlaczego na miejscu wypadku nie znaleziono kokpitu". "Zdjęcia ilustrują praktycznie całkowitą dezintegrację tej części maszyny, spowodowaną zderzeniem samolotu z porośniętą drzewami ziemią w pozycji odwróconej przy prędkości 260 km/h" - objaśnia zespół.

"Polscy specjaliści wykonali w Smoleńsku ponad 1500 fotografii. Zdjęcia te zostały wykorzystane przy badaniu wypadku, jednak nigdy nie były przeznaczone do opublikowania i po zakończeniu prac komisji Millera trafiły do archiwum. Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy pod Smoleńskiem stopniowo opracowuje te zasoby w celu ich publikacji w postaci przystępnej dla osób nie związanych z lotnictwem, opatrując zdjęcia niezbędnymi wyjaśnieniami" - czytamy na stronie zespołu.

Na zdjęciu obok: szczątki przedziału technicznego numer 1, czyli luku awioniki, mieszczącego się pod kabiną pilotów. Podczas zderzenia z ziemią kabina pilotów znajdowała się pod spodem.

(WP.PL/Rzeczpospolita/faktysmolensk.gov.pl/meg)

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Silnik numer 3 (prawy) od przodu. Za kierownicami wlotowymi widoczne łopatki wirnika pierwszego stopnia sprężarki niskiego ciśnienia. Ich wygięcie w stronę przeciwną do kierunku obrotów świadczy o tym, że silnik pracował w chwili zderzenia z ziemią.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Rozbite prędkościomierz i paliwomierz, tkwiące we fragmencie lewej, dolnej części tablicy przyrządów pierwszego oficera.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Wskaźnik obrotów silnika numer 2 we fragmencie porozrywanej tablicy przyrządów silnikowych mechanika pokładowego.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Uszkodzenie slotu końcówki lewego skrzydła w efekcie zderzenia z cienkim drzewem, przed uderzeniem w brzozę.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Wyrwany wirnik pierwszego stopnia sprężarki niskiego ciśnienia silnika numer 1 (lewego). Wygięcie łopatek w stronę przeciwną do kierunku obrotów świadczy o tym, że silnik pracował w chwili zderzenia z ziemią.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Wnętrze przedniego bagażnika w dolnej części kadłuba, pod pierwszym salonikiem. Widoczny brak wygięcia belek podłogi kabiny pasażerskiej w kierunku pionowym, które œświadczyłoby o wybuchu. Widać też wygięcie belki w płaszczyŸnie podłogi, spowodowane zderzeniem z ziemią.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zniszczona tablica kontrolna rejestratora parametrów lotu ze stanowiska mechanika pokładowego.

/ 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Panel sterowania autopilotem PU-46. Na nim znajdowało się pokrętło, za pomocą którego kapitan starał się regulować prędkość zniżania samolotu podczas podejścia do lotniska w Smoleńsku.

10 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Rozbity wskaźnik liczby Macha, tkwiący we fragmencie lewej, dolnej części tablicy przyrządów kapitana. Obok zachowane szkiełko wariometru.

11 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Panel sterowania autopilotem PN-5. Na nim znajdował się przycisk GLISS, którego wciśnięcie przed rozpoczęciem podejścia było konieczne dla odejścia "w automacie" (po naciśnięciu przycisku ODEJŚCIE na wolancie).

12 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zbliżenie miejsca oderwania końcówki lewego skrzydła - wyraźnie widoczne fragmenty drewna wbite w strukturę skrzydła podczas zderzenia.

13 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Dolny fragment kadłuba w rejonie pierwszego saloniku. Strzałka wskazuje jedną z anten radiowysokościomierza na spodzie kadłuba - brak uszkodzeń œświadczących o rzekomym upadku części kadłuba w pozycji normalnej.

14 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Oderwana zewnętrzna część lewego skrzydła w miejscu jej upadku. Na czerwonej końcówce widoczne uszkodzenie spowodowane uderzeniem w drzewo przed zderzeniem z brzozą, na której nastąpiło przecięcie skrzydła.

15 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zbliżenie miejsca oderwania końcówki lewego skrzydła. Na górze widać narożnik drugiego od końca segmentu slotu, który nosi ślady otarcia się o brzozę. Na dole przewody zerwane i zgięte w zderzeniu z pniem drzewa.

16 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Po lewej fragment środkowej części tablicy przyrządów kapitana z elektronicznym wskaźnikiem wysokościomierza barometrycznego WBE-SWS (tego, który przestawiony został na ciśnienie standardowe).

17 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Oparty o drzewo dolny fragment kadłuba w rejonie pierwszego saloniku. Na pierwszym planie nietknięta owiewka anteny na dolnej powierzchni kadłuba - dowód na to, że kadłub zderzył się z ziemią w pozycji odwróconej; w przeciwnym przypadku owiewka uległaby zniszczeniu. Obecność tych dwóch fragmentów w jednym miejscu świadczy o tym, że kadłub nie rozpadł się w powietrzu.

18 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Połamane sterownice (wolanty i pedały), ułożone wraz z innymi elementami układu sterowania (normalnie znajdującymi się pod podłogą kabiny pilotów) na płycie lotniska w Smoleńsku.

19 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Dźwignie sterowania silnikami ze stanowiska mechanika pokładowego.

20 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Prawe skrzydło z krawędzią natarcia pozbawioną slotów, pogiętą i porozrywaną w efekcie zderzeń z przeszkodami - w zbliżeniu widać fragmenty konarów drzew, z którymi zderzał się samolot.

21 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Prawe skrzydło z krawędzią natarcia pozbawioną slotów, pogiętą i porozrywaną w efekcie zderzeń z przeszkodami.

22 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Fragment spodu kadłuba między kabiną pilotów a pierwszym salonikiem. Widać niemal nieuszkodzone reflektory lądowania (brak jedynie szkieł) oraz goleń podwozia przedniego wystającą z resztek luku (widoczna pokrywa luku z numerem 101). To kolejne dowody na to, że kadłub zderzył się z ziemią w pozycji odwróconej; w przeciwnym przypadku goleń zostałaby wyłamana, a jej pokrywy i reflektory doszczętnie zniszczone.

23 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Główne pole szczątków widziane od strony lotniska. Widoczne drzewa połamane podczas upadku samolotu.

24 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Fragment spodu kadłuba między kabiną pilotów a pierwszym salonikiem. Widać właz do luku awioniki bez œśladów uszkodzeń, co œświadczy o tym, że ta część kadłuba zderzyła się z ziemią w pozycji odwróconej.

25 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Dolny fragment kadłuba w rejonie pierwszego saloniku. Wyraźnie widoczne krawędzie pokrycia zagięte do wewnątrz, co przeczy teorii o rozerwaniu kadłuba przez wybuch.

26 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zmiażdżona tablica bezpieczników z bocznej ściany kabiny pilotów.

27 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Panel sterowania automatem ciągu PN-6.

28 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Wskaźniki położenia statecznika poziomego i steru wysokości oraz klap ze środkowej części tablicy przyrządów.

29 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Wskaźniki wibracji we fragmencie porozrywanej tablicy przyrządów silnikowych mechanika pokładowego.

30 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zniszczona tablica instalacji elektrycznej ze stanowiska mechanika pokładowego.

31 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Fragment porozrywanej tablicy przyrządów instalacji hydraulicznej ze stanowiska mechanika pokładowego.

32 / 32Ogrom zniszczeń w Tu-154M z bliska

Obraz
© faktysmolensk.gov.pl

Zbliżenie pnia brzozy, w który uderzyło lewe skrzydło samolotu - wyraźnie widoczne wykonane z lotniczego duralu kawałki struktury skrzydła wbite w drewno.

Wybrane dla Ciebie
Rekordowa liczba. W Rosji aresztowano 155 wysokich urzędników
Rekordowa liczba. W Rosji aresztowano 155 wysokich urzędników
Decyzja władz Stambułu. Strefa Gazy będzie "siostrzanym" miastem
Decyzja władz Stambułu. Strefa Gazy będzie "siostrzanym" miastem
XIX Konkurs Chopinowski. Piotr Alexewicz w finale
XIX Konkurs Chopinowski. Piotr Alexewicz w finale
Były doradca Trumpa oskarżony. Bolton miał ujawnić tajne informacje
Były doradca Trumpa oskarżony. Bolton miał ujawnić tajne informacje
Trump: USA potrzebują swoich Tomahawków
Trump: USA potrzebują swoich Tomahawków
Brytyjski wywiad: Rosja przesuwa jednostki wzdłuż frontu
Brytyjski wywiad: Rosja przesuwa jednostki wzdłuż frontu
Papież: głód w dobie rozwoju nauki i technologii to etyczna aberracja
Papież: głód w dobie rozwoju nauki i technologii to etyczna aberracja
"Zakrapiana biesiada" w hotelu Sejmowym. Polityk KO zaprzecza
"Zakrapiana biesiada" w hotelu Sejmowym. Polityk KO zaprzecza
Zełenski reaguje na rozmowę Trump-Putin
Zełenski reaguje na rozmowę Trump-Putin
Sosnowiecki ksiądz znów nabroił. Biskup apeluje o odwyk
Sosnowiecki ksiądz znów nabroił. Biskup apeluje o odwyk
Wyniki Lotto 16.10.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 16.10.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Emerytka groziła Owsiakowi. Spotkali się przed sądem
Emerytka groziła Owsiakowi. Spotkali się przed sądem